Zeven tips om Blue Monday te overleven
20 januari 2013 
5 min. leestijd

Zeven tips om Blue Monday te overleven

Maandag is het Blue Monday, de meest deprimerende dag van het jaar. Qua verkeer voorspelt het ook al niet veel goeds.

De Verkeersinformatiedienst heeft code zwart is afgekondigd voor de ochtendspits. Hoe ga je deze Blue Monday overleven?

Met deze zeven tips ga je Blue Monday zeker overleven.

Wat is Blue Monday?

De Engelse psycholoog Arnall Cliff bedacht deze dag een aantal jaar geleden, op basis van een wetenschappelijke formule waaruit bleek dat de derde maandag van januari de dag is waarop de meeste mensen zich mistroostig voelen.

Daarnaast is de derde maandag van januari de dag waarop veel mensen zich realiseren dat hun goede voornemens alweer zijn verbroken en dat ze blut zijn van de feestdagen.

Bestaat Blue Monday echt?

Wetenschappelijk valt er van alles aan te merken op Blue Monday. Volgens een Britse krant zou Blue Monday niet eens eens door Arnall bedacht zijn maar door een reisbureau die graag de slappe januari maand aangrijpt om klantjes te werven. Het is dus maar zeer de vraag of Blue Monday echt bestaat. Maar wil je geen risico lopen en het beste er van maken op Blue Monday? Je krijgt van mij zeven tips hoe je Blue Monday kunt overleven.

Zeven tips om Blue Monday te overleven

– Werk thuis?
– Lach
– Neem zo maar een dag vrij
– Bedenk waar je dankbaar voor bent
– Ga op tijd naar bed
– Ga sporten
– Spreek af met een vriend of vriendin

Tip 1 Blue Monday: Werk thuis

Als je de verkeersinformatiedienst mag geloven staat er in de ochtendspits 500 kilometer file. Niet echt aantrekkelijk om je dag te beginnen. Werk vandaag lekker thuis. Voordelen voor jou:

– Niet uren in de file staan, je kan je tijd wel beter gebruiken toch?
– Geen stress met halen en brengen van de kids naar het kinderdagverblijf
– Een dag zonder allerlei afleidingen van kantoor. Elke keer dat mensen je storen, duurt het 15 minuten voordat je weer in een flow komt.

Voor je werkgever heeft het ook heel veel voordelen
– Motivatie van werknemers neemt toe door idee van meer vrijheid te hebben
– Kwaliteit van afgeleverd werk is hoger door betere concentratie
– Minder stress bij medewerkers, lager ziekteverzuim
– Meer dynamiek in de organisatie en men is eerder geneigd een stapje extra te doen

Tip 2 Blue Monday: Lach

Lachen geeft je een goed gevoel, versterkt het immuunsysteem en er komt endorfine vrij. Endorfine zorgt voor een prettig gevoel. Er bestaan verschillende soorten lachen, van slappe lach tot glimlach. Kinderen lachen gemiddeld zo’n 300 tot 400 keer per dag

Moet je in de stemming komen? Bekijk dan de onderstaande filmpjes.

Begin de dag met een dansje, begin de dag met een lach.

Alex Klaasen heeft een heuse conference gemaakt over lachen.

Lees ook deze blog over de dag van de lach

Tip 3 Blue Monday: Neem zo maar een dag vrij

Neem geen enkel risico en neem gewoon lekker een dag vrij. Ga leuke dingen doen: een dagje naar de sauna, lekker lunchen met een goede vriend of vriendin of bezoek een mooie stad. Meer lezen over zo maar een dag vrij>>>

Tip 4 Blue Monday: Bedenk waar je dankbaar voor bent

Dankbaarheid betuigen betekent veel meer dan “dank je wel” zeggen. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat mensen die consistent dankbaar zijn, relatief gelukkiger, optimistischer en vaker positieve emoties ervaren. Daarnaast blijkt ook hoe dankbaarder iemand is hoe kleiner de kans dat hij of zij depressief wordt.

Ik raad je aan om even de tijd te nemen om de onderstaande video te bekijken. Ik weet zeker dat je je daarna dankbaar voelt.

Louie Schwartzberg geef bij TED een nadere toelichting over dankbaarheid.

Lees ook deze blog over geluk zij dank>>>

Waar ben jij dankbaar voor?

Tip 5 Blue Monday: Ga op tijd naar bed

Ik ben een verschrikkelijk slecht voorbeeld vandaag. Het is zondagavond terwijl ik dit bericht aan het schrijven ben. Ik ben lekker aan het schrijven maar de uren tikken wel verder.

Slaapgebrek beïnvloedt de functie van onze hersenen waardoor je overdag slecht of matig kunt presteren. Slaaptekorten zorgen voor een hele hoop problemen, waaronder aantasting van het geheugen, concentratievermogen en reactiesnelheid. Tevens worden je fysieke gesteldheid en je emoties negatief beïnvloed door te weinig slaap.

De jaarlijkse kosten van slaapgebrek bij de Nederlandse beroepsbevolking worden geschat op 3 tot 4,5 miljard euro per jaar. Het gaat hierbij om ziekteverzuim door slaapgebrek, ziekteverzuim doordat slaapgebrek andere ziekten veroorzaakt, productiviteitsverlies, enzovoort. Tevens is bij 30% van de verkeersongevallen slaapgebrek een cruciale factor geweest. Het belang van slaap wordt nog altijd zwaar onderschat maar is debet aan talloze ziekten, gebrek aan herstel van ziekten en grijpt in op alle facetten van het leven.

Mmmmm ik zorg dat ik zo toch mijn bed maar eens in duik…

Lees ook deze blog over het belang van slaap voor de hersenen>>>

Tip 6 Blue Monday: Ga sporten

Na een half uurtje hardlopen, fietsen of schaatsen komt de stof endorfine vrij die ervoor zorgt dat je je vrolijk en lekker gaat voelen.

Tip 7 Blue Monday: spreek af met een vriend of vriendin

Mensen die gelukkig zijn onderhouden betere vriendschaps-, familie- en liefdesrelaties dan mensen die dat niet zijn. Gelukkige mensen leggen makkelijker contact en krijgen betere relaties. Omgekeerd maken die goede sociale contacten hen gelukkiger. Geluk en vriendschap versterken elkaar. Het is dus een cirkel van positieve invloeden die elkaar versterken. Dit sterke verband tussen geluk en sociale relaties is inmiddels in honderden studies bewezen. Het is een van de basisgegevens uit de gelukswetenschap, zegt gelukspsychologe Sonya Lyubomirsky.

Dus spreek af met een vriend of vriendin, ga samen wat leuks doen en wedden dat jouw Blue Monday een bijzonder leuke dag wordt. Laat je weten hoe jouw Blue Monday was?

Blue Monday leukste dag van het jaar?

Yes en er is ook positief nieuws vandaag!! Het vertrouwen van de Nederlandse bevolking in de ontwikkeling van de economie en de eigen financiële situatie is in januari licht gestegen. Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag bekendmaakte. De psycholoog Arnall Cliff had gewoon ongelijk. Ik ga er een top dag van maken vandaag, jij ook?

Als je dit artikel over Blue Monday waardevol vindt help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere professionals. Dit kan door middel van het klikken op de social media knoppen.

Ik daag jou uit om jouw tips te delen hoe je Blue Monday gaat overleven.

anja
Door

anja

op 21 Jan 2013

Heel inspirerend ! Dank je wel !

Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down