Van uitgeput naar Vit4Life

Van uitgeput naar Vit4Life

Anja Lefeber had een topbaan binnen de financiële wereld. Ze was uitgeput en besloot dat ze dit niet nog 20 jaar wilde. Ze pakte haar oude passie op: gezondheid, wellness en wellbeing. Nu helpt ze vrouwen (weer) fit te worden. Haar geheim? Fitter worden, dat moet je vooral DOEN!



Anja Lefeber | Vit4life | 5 jaar ondernemer | in de 50

Wat motiveerde en inspireerde je om jouw bedrijf te starten?

In 2009 ben ik gestopt met mijn werk in de financiële wereld. Ik ben opgeleid Register Accountant en heb 20 jaar gewerkt in een aantal verschillende financiële functies. Het laatste jaar viel niet mee en uitgeput bedacht ik dat ik niet nog 20 jaar zo wilde doorgaan. Wat dan wel? Mijn oude interesse in gezondheid, wellness en wellbeing kwam naar boven en ik ben de opleiding Vitaliteitscoaching gaan volgen. Daar kreeg ik het idee dat werken toch op een andere manier zou moeten kunnen dan ik die 20 jaar gewend geweest was, op een manier die wat gezonder was en ook duurzaam zoals je nu vaak hoort in de HR-wereld. Ik vond vitaliteit een mooi aandachtsgebied en die kennis wilde ik graag overbrengen op anderen, zo ben ik gestart met Vit4Life.

Omschrijf jouw bedrijf, wat doe je?

Kort gezegd: ik help vrouwen (weer) fit te worden.
Als je fit bent, voel je je beter, heb je meer energie en kun je de wereld aan. Ik help vrouwen fit te worden door verschillende manieren van coaching, training en workshops. Mijn handvat is de vitaliteitspiramide die uit 6 blokken bestaat en waarvan bewezen is dat deze het meest effect hebben op je gezondheid: voeding, bewegen, op tijd ontspannen, positieve mindset, sociale contacten en zin in het leven (waar sta je 's ochtends voor op). Voor deze 6 blokken heb ik een aantal online programma's gemaakt, en ook offline trainingen en workshops. Ook coach ik vrouwen als ze graag een persoonlijke stok achter de deur hebben (VIP Coaching).

Wat wilde je worden toen je een klein meisje was?

Dokter

Wat waren de grootste uitdagingen tot nu toe in je bedrijf?

Het maken van de eerste online programma's was een uitdaging, het kostte heel veel tijd en in het begin levert het niets op (qua geld bedoel ik).
En het online bekend worden is een uitdaging, bloggen, FaceBook, LinkedIn, Instagram; het kost allemaal veel tijd en ik wil niet zomaar berichtjes op internet zetten. Het moet wel toegevoegde waarde hebben, er staat al zoveel onzin op.

Hoe heb je deze uitdagingen overwonnen?

In de zomer had ik een klant die een bepaald programma wilde kopen wat ik nog niet had. Ik heb daar toen heel gericht aan gewerkt. Het motiveert erg als je weet dat iemand je product wil kopen en het geeft focus. Vanaf nu begin ik alleen aan producten als ik weet dat er een concrete vraag naar is.
Het online bekend worden blijft een uitdaging, ik heb besloten niet meer standaard iedere week te bloggen maar gebruik nu een nieuw e-mailmarketingsysteem waarmee ik kan zien wie op mijn lijst waar interesse in heeft en zo kan ik hen gericht berichten, tips en aanbiedingen sturen. Facebook en LinkedIn blijft tijdrovend, maar noodzakelijk. Ik heb bij LinkedIn ontdekt dat er een specifieke pagina is waarop je kunt zien hoe je staat ten opzichte van concurrenten. Dit geeft mij een beter beeld dan de ranking ten opzichte van mijn netwerk, wat standaard door LinkedIn wordt aangegeven

Wat is jouw diepere why?

Ik houd ervan me fit te voelen, en ik help anderen graag om zich ook goed te voelen. En ik vind het leuk echt te vertellen WAAROM, een beetje lesgeven noem ik dat zelf. Dat zit er bij mij automatisch in. Ik weet dat veel vrouwen in het drukke westen zich moe en uitgeput voelen, dat is jammer want ze zitten zichzelf in de weg. Het is ook niet nodig, vaak voel je je met een aantal relatief simpele veranderingen al een stuk fitter.

Wat vind je het leukste aan je eigen bedrijf?

Eigenlijk alles, zelf bepalen, zelf doen, geen gezeur en gekonkel. En ik moet natuurlijk het goede voorbeeld geven, dus altijd fit zijn en er fit uitzien. Heerlijk!

Waar loop je in je bedrijf tegen aan?

Zichtbaarheid vind ik lastig. Ik houd er niet van om te verkopen, ik bied graag kwaliteit en ik verwachtte eigenlijk dat mensen dat dan zien en kopen. Maar zo is het niet, ik moet mijn bedrijf echt in de etalage zetten. Zien is kopen heb ik inmiddels geleerd. Elke gelegenheid aangrijpen om te vertellen wat ik doe, wat Vit4Life te bieden heeft. Enthousiast zijn, dan wordt een ander dat ook.

Wat zijn voor jouw bedrijf de pareltjes van succes?

Aandacht geven, persoonlijke contacten, en programma's en workshops maken waarvan mensen denken "he, wat leuk". Dat wil ik ook.

Welk advies wil je aan andere ondernemers geven?

Durf zichtbaar te worden, wees enthousiast over wat je doet, draag uit waar je mee bezig bent. Inhoud is belangrijk, maar in de etalage moet het verkocht worden.

Waar wil je over een jaar staan?

Over een jaar wil ik echt goed zichtbaar zijn en ook bij bedrijven workshops en trainingen geven, en optreden als spreker met concrete DOE=presentaties. Want fitter worden, dat moet je vooral DOEN. Eén van de middelen om dit te bereiken zijn denk ik video en podcasts, en ik heb al een vrouw in mijn hoofd die ik heel graag zou willen interviewen, maar die houd ik nog even geheim. Maar als ik het toverstokje had....zou ik willen dat ik dit nu allemaal al voor elkaar had.

Ik ben het meest trots op ...


mijn dochter die goed weet wat ze wel of niet wil, en haar eigen keuzes maakt.

Mijn grootste angst is ...


dat de machtigen van de wereld heel domme dingen gaan doen.

Het beste advies van mijn moeder ...


handelen naar omstandigheden. Niet vooruit plannen, maar komt tijd, komt raad.

Het beste advies van mijn vader ...


Weet ik niet, raar hé? Hij stond altijd klaar voor de mensen in zijn omgeving, hij was een mooi voorbeeld

De grootste les die ik heb geleerd ...


Sta voor wat je doet, kom voor jezelf op, laat jezelf zien en luister naar je lichaam. Dat geeft namelijk heel goed aan hoe het me je is, alleen willen we dat niet altijd horen.

Ik geloof ...


dat aandacht (mindful) de trend van de toekomst gaat worden.

Mijn favoriete tool voor mijn bedrijf is ...


mijn smartphone

Mijn favoriete quote is ...


maak je niet zo druk (om onbenullige dingen)

deel jouw verhaal
Antoinette
Door

Antoinette

op 28 Jan 2017

Mooi verhaal Anja

Anja
Door

Anja

op 23 Mar 2017

Dank je Antoinette, ik had nog niet op deze pagina gekeken :) alleen op Facebook.

Reactie plaatsen