Personal branding voor ZZP’ers gaat over hoe je als ZZP’er hoger gewaardeerd wordt en daardoor vaker gevraagd wordt. Tom Scholte schreef dit boek en is expert op het gebied van personal branding.
Als ZZP’er ben je in feite je eigen onderneming. Je bent zelf verantwoordelijk voor het verwerven van je volgende opdracht. In deze blog ontdek je hoe je eigen personal branding ontwikkelt en versterkt.
Acht stappen personal branding
In acht heldere stappen beschrijft Tom Scholte hoe je hoger gewaardeerd wordt en daardoor vaker gevraagd.
Stap 1 Personal branding: Waar ben je goed in?
- Wat zijn je interessegebieden en adviesgebieden?
Mijn interesse gebieden zijn bijvoorbeeld: leren, brein, leiderschap, ondernemen en succes
- Wat zijn je persoonlijke kwaliteiten?
Lees ook: Ontdek je sterke punten
Quote: Als je een vis beoordeelt naar zijn mogelijkheden om in bomen te klimmen, zal hij zijn hele leven geloven dat-ie stom is – Albert Einstein
- Welke rollen kan je vervullen?
Bijvoorbeeld: Projectleider, trainer, coach,
- Wat is producten- en dienstenaanbod?
Mijn producten zijn bijvoorbeeld: Jouw Beste Jaar Ooit, Jouw Online Product in 90 dagen en Brein essentials
Stap 2 Personal branding: Wat kan je voor anderen betekenen?
Je afvragen wat je voor anderen kunt betekenen, geeft voor jezelf meer lading aan de dingen die je doet.
Lees ook mijn blog van Jos Burgers.
Quote: Ik verkoop geen bier, ik verkoop gezelligheid – Freddy Heineken
Stap 3 Personal branding: Wat is je doelgroep?
Met het benoemen van je doelgroep help je je omgeving om heel gericht voor jou meet te kunnen zoeken.
Quote: Als we naar de toekomst kijken dan zullen die leiders diegenen zijn wie het lukt om anderen aan de macht te helpen – Bill Gates
Stap 4 Personal Branding: Waar doe je het voor?
Deze vraag laat je nadenken over waar je naar toe wilt, om vervolgens je eigen toekomst te laten waarmaken.
Quote: Als je toch van plan bent om na te denken denk dan in elk geval groot – Donald Trump
Stap 5 Personal branding: Wat is je personal branding statement?
Een personal branding statement vertelt in een paar zinnen wie je bent, waar je voor staat en wat je betekenis is voor anderen. Het is een beknopte “rolbeschrijving”.
Je personal branding statement is een samenvatting van het bovenstaande:
1 Waar ben je goed in?
2 Wat kan je voor anderen betekenen?
3 Wat is je doelgroep?
4 Waar doe je het voor?
Quote: Het vergt moed om te worden wie je werkelijk bent – E.E. Cummings
Stap 6 Personal branding: Vertel je verhaal
Als ZZP’er moet je in een paar zinnen kunnen vertellen wie je bent, wat je doet en waarom je dat doet.
Quote: Maak het simpel. Zorg dat mensen het kunnen onthouden. Laat het vernieuwend lijken, Maak het leuk om te lezen.
Lees ook: Verbaal Meesterschap
Stap 7 Personal branding: Draag uit wie je bent
In je gedrag en in de dingen die je doet, laat je zien wie je bent.
Quote: Mensen vergeten misschien wat je gezegd hebt, maar ze zullen niet vergeten hoe ze zich door jou voelen.
Stap 8 Personal branding: Versterk je netwerk
Door bewust aan de slag te gaan met het versterken van je netwerk, hoef je jezelf nog minder vaak te verkopen. Anderen kunnen jou beter en makkelijker aanbevelen.
Het boek van Tom Scholte is echt een aanrader. Door de bovenstaande stappen krijg je zicht op dat wat je onderscheidend en herkenbaar voor anderen maakt, zodat je op diverse online en offline mogelijkheden onderscheidend kunt zijn.
Quote: Een merk is niet langer wat wij onze klanten vertellen wat het is – het is wat onze klanten elkaar vertellen wat het is.
Belangrijk: Ik ben benieuwd wie je bent, wat je doet en waarom je dat doet. Laat hieronder jouw reactie en eventuele aanvullingen achter.
Als je dit artikel over Personal Branding interessant vindt deel het dan met je vrienden, klanten, collega’s – Janneke