Zeven gewoonten van Succes
Op basis van meer dan 50 interviews

Page content

20 Brain boosters

20 Brain boosters

20 Brain boosters die je kunt doen om je te helpen sneller te denken, je geheugen te verbeteren, informatie beter te begrijpen en het maximale uit je brein te halen.

De meeste mensen hebben geen idee wat er allemaal gebeurd in ons hoofd. Ontdek hoe je het maximale uit je brein kunt halen.

Geef je brein een boost!

Brain booster 1: Haal diep adem

Tien tot vijftien minuten dagelijkse een diepe ademhaling kan een enorm verschil in de kwaliteit van je leven en het functioneren van je brein. Bij een diepe ademhaling wordt een signaal naar de hersenen gezonden dat die moet ontspannen en kalmeren. Vervolgens sturen de hersenen dit signaal naar je lichaam.

Wat is de beste ademhaling?

De buikademhaling staat bekend als de beste ademtechniek. Je middenrif gaat naar beneden, zodat de ruimte in je borstholte groter wordt. Vervolgens wordt er lucht in de longen gezogen. Bij deze manier van ademhalen zet je buik een beetje uit, omdat je organen naar voren worden gedrukt. Het kost minder inspanning dan borstademhaling, want je spant alleen spieren aan tijdens het uitademen. Adem bewust vier tellen in, houd vier tellen je adem in, adem vier tellen je adem uit en dan houd je weer vier tellen je adem in.

Brain booster 2: Neem visolie

Visolie supplementen zijn letterlijk als membraanmateriaal voor ons brein. Omega-3-vetzuren zijn een groep meervoudig onverzadigde vetzuren, zoals DHA en EPA.

Waarom zijn Omega 3-vetzuren zo belangrijk voor je hersenen?

  • Omega-3 vetzuren zijn de grootste bron van DHA (docosahexaenoic acid), het vetzuur dat het meeste voorkomt in het cel-membraan van de hersenen.
  • beschermt tegen 'slijtage' van de hersencellen
  • helpt om de cel(wand)groei te stimuleren
  • bevordert leerprocessen
  • bevordert herinneringsprocessen
  • bevordert communicatie tussen de breincellen onderling
  • bevordert de bloedsomloop en scherpte in het denkproces
  • reduceert het risico van een hersenbloeding
  • reduceert de kansen op ziektes zoals bijvoorbeeld Alzheimer en dementie, depressie, schizofrenie, stemmingswisselingen en de ziekte van Parkinson.

Brain booster 3: Skip suiker

Hersenen hebben brandstof nodig. De enige brandstof waar hersenen op draaien is glucose. Voldoende glucose is nodig voor het vermogen van de hersenen om informatie op te slaan en op te halen. Het is dus belangrijk dat het glucosegehalte van het bloed een juiste hoeveelheid bevat om de hersenen te laten functioneren.

Lees ook het artikel: zoete verleider is slecht voor je brein >>>

Brain booster 4: Lach

Als je lacht haal je dieper adem en je bloeddruk en hartritme worden op elkaar afgestemd. Je bloed stroomt sneller en transporteert zo meer voedingsstoffen en zuurstof naar je brein. Tijdens het lachen komen in de hersenen endorfine vrij. Deze hormonen geven een prettig gevoel, hebben pijnstillende eigenschappen en verminderen een teveel aan stresshormonen, zoals adrenaline en cortisol. Een lachsessie van 20 minuten brengt evenveel vitaliteit en welzijn als een step- of joggingsessie. Bekijk een komedie, kraken een grap, en het verhogen van de endorfine niveaus!

Brain booster 5: Eet gezond

Patrick Holford vertelt over de invloed van eten op je brein.

Patrick Holford vertelt over de invloed van voeding op je gemoedstoestand

Brain booster 6: Stel doelen

Het stellen van doelen activeert gebieden van de hersenen geassocieerd met positief denken en handelen. In je brein word het zogenaamde RAS= Reticulair activatiesysteem geactiveerd. Je onderbewust probeert aan de slag te gaan met de doelen.

Brain Booster 7: Tijd voor opladen

Geef je brein ook eens een vrije dag. Zorg dat je voldoende tijd neemt om ook weer op te laden.

Brain booster 8: Vermijd stress

Een gezonde hoeveelheid stress geeft ons immuunsysteem een opkikker en houdt ons geheugen scherp. Aan de andere kant van de medaille kan teveel spanning ook nare ziektes veroorzaken. Te veel stress veroorzaakt eigenlijk schadelijk toename van het hormoon 'cortisol', die in hoge concentraties, doodt hersencellen en onderdrukt functioneren van de hersenen.

Stress is heel slecht voor hersencellen. Al na een paar minuten stress beginnen de jonge uitlopertjes van hersencellen te krimpen. Dat ontdekten onderzoekers van University of California Irvine in 2008.

Ron de Kloet deed decennialang onderzoek naar stress. In wetenschap 24 vertelt hij de invloed van stress op ons brein.

Je kan de video hier bekijken>>>

Brain booster 9: Mediteer

Meditatie kan al binnen acht weken leiden tot structurele veranderingen in het menselijk brein. Dat hebben Amerikaanse wetenschappers aangetoond. Meditatie stimuleert de ontwikkeling van de hersenschors, waardoor het sneller informatie kan verwerken. Op korte termijn kan het mogelijk ook depressie tegengaan.

Brain booster 10: Mijd straling van telefoon

Houd hem niet tegen je oor, draag hem niet in je binnenzak en leg hem niet vlak naast je op het nachtkastje: de mobiele telefoon. Want de straling die ons mobieltje uitzendt is mogelijk kankerverwekkend, zegt de Wereldgezondheidsorganisatie die vorig jaar onderzoek deed naar gezondheidsrisico’s en mobiel bellen.

Om kinderen te beschermen hebben landen als Frankrijk en Oostenrijk mobiel bellen op scholen verboden. In Nederland is het opvallend stil. In ZEMBLA aandacht voor de onderschatte gevaren van de mobiele telefoon.

Je kan hier de uitzending terug kijken>>>

Brain booster 11: Beweeg

Dat beweging goed is voor je conditie wist je al, maar uit recent onderzoek blijkt dat het ook goed is voor je brein. In FIT! gaat John Ratey in op de fascinerende relatie tussen fysieke activiteit en mentaal functioneren. Op basis van baanbrekend onderzoek en indrukwekkende voorbeelden laat Ratey zien waarom bewegen cruciaal is voor de manier waarop we denken.

Meer lezen? Klik hier voor het artikel: Beweeg voor een beter brein>>>

Brain booster 12: Slaap voldoende

Zorg ervoor dat je voldoende slaap krijgt voor je brein. Het krijgen van een goede nachtrust kan ook het verschil zijn tussen een scherp geheugen en vergeetachtig.

Om fit te blijven dien je voldoende te slapen. Als je chronisch te weinig slaapt ga je een beetje lijken op iemand met suikerziekte. Als je te weinig slaapt heb je meer behoefte aan zoet en vet eten.

Meer lezen, lees het artikel: rust in je brein en het belang voor leren >>>

Brain booster 13: Eet noten

Walnoten zijn de beste noten voor “brain health”. Ze hebben een hoge concentratie DHA, dit is een type omega-3-vetzuur. Walnoten bevatten 7x meer meervoudig onverzadigde vetten dan verzadigde vetten.

Brain booster 14: Lees boeken

Het lezen van boeken leert je hersenen aan te passen aan grote hoeveelheden informatie op te nemen in een kortere tijd. Boeken dagen je denkvaardigheden uit en zorgen voor een boost voor je woordenschat en kritisch denken.

Geen tijd, ontdek hoe je een boek per uur leest >>>

Brain booster 15: Neem een power nap

Het nemen van een dutje is bewezen door middel van onderzoek een aanzienlijke verbetering van taak-prestaties en denken vaardigheden. Voordeel van een powernap minder stress en betere concentratie. NASA-onderzoek heeft bewezen dat 26 minuten slaap de prestaties met 34% verbeteren.

Brain booster 16: Ontbijt optimaal

Het ontbijt is waarschijnlijk de belangrijkste maaltijd van de dag - het voorziet je lichaam van brandstof voor de rest van de dag. Hersenscans tonen aan dat het ontbijt overslaan ervoor zorgt dat je later op de dag extra zin hebt in calorierijk voedsel. Dat melden onderzoekers van het Imperial College London op de jaarlijkse bijeenkomst van de Society for Neuroscience.

In diverse wetenschappelijke studies is de relatie tussen al dan niet ontbijten en de leerprestaties van kinderen onderzocht. De resultaten zijn niet eenduidig, maar er kunnen wel enkele voorzichtige conclusies worden getrokken.

Onderzoekers van de University of Pennsylvania School of Nursing bestudeerden de gegevens van 1269 zesjarigen in China. Kinderen die bijna nooit ontbeten scoorden 5,6 punten lager op een verbale test dan de kinderen die iedere ochtend keurig aten. Op een vaardighedentest was de score van de niet-ontbijters 2,5 punt lager. De totale IQ-score verschilden gemiddeld 4,6 punten.

Optimaal ontbijten

Een Optimaal Ontbijt zoveel positieve invloeden op je lichaam. Met een Optimaal Ontbijt:

  • Blijft je bloedsuikerspiegel in balans
  • Ervaar je dus geen pieken en dalen in energieniveau
  • Heb je de hele dag veel minder last van behoefte aan zoetigheid
  • Zorg je voor een gezonde darmflora en stoelgang
  • Lever je een bijdrage aan gezonde botten en gewrichten
  • Zal je lichaam overschakelen op vetverbranding en verlies je gewicht, vooral rond je middel
  • Krijgen de cellen van je spieren en hersenen energie in plaats van je vetcellen
  • Hou je je hormonen in balans waardoor o.a. je humeur stabieler blijft
  • Voorkom je ongezonde eetbuien later op de dag
  • Hou je dus energie over omdat je jezelf niet op de kop zit

Brain booster 17: Blijf leren

Als je iets nieuws leert maak je nieuwe neurale paden aan. Je maakt nieuwe verbindingen tussen je hersencellen. Blijf leren.

Brain booster 18: Doe Neurofeedback

Neurofeedback is een geweldige manier om te leren om bewust de controle te krijgen over je hersenen golfpatronen. Neurofeedback bouwt hersenstructuur en bevordert flexibiliteit binnen neurale een brein-netwerk.

Neurofeedback training zorgt dat klachten als (werk)stress, werkdruk, werkconflicten, nervositeit, overspanning, burnout, vermoeidheid, slaapproblemen, hoofdpijn, migraine, angst/depressie en onbegrepen lichamelijke klachten binnen een paar weken al merkbaar afneemt. Dit leidt mogelijk tot een snelle werkhervatting en vermindering van frequent of langdurig verzuim.

Hoe werkt neurofeedback?

Ieder brein produceert hersengolven die we kunnen meten met een EEG (elektro-encefalogram). Een EEG is een weergave van de elektrische activiteit die door onze hersenen geproduceerd wordt, gemeten door elektrodes op de schedel te plaatsen. Door het zichtbaar maken van die hersenactiviteit en de hersenen te belonen voor het produceren van de juiste hersengolven kan de werking van het brein beïnvloed worden.

Brain booster 19: Matig alcoholgebruik

Alcohol zorgt voor een dopamineverhoging en de aanmaak van nieuwe cellen. Rode wijn bevat daarnaast veel antioxidanten die tegen celdood beschermen. Overmatig drinken leidt echter tot een vernietiging van hersencellen en heeft degeneratie tot gevolg.
Ben je erg beeldend ingesteld, kijk maar eens hoe een brein eruit ziet met alcohol.

Of deze maar dan in 3d, het effect van alcohol op je brein.

Brain booster 20: Drink water

Driekwart van je brein bestaat uit water! Het is dus belangrijk om een goed vloeistofniveau aan te houden in je lichaam om optimaal te kunnen functioneren.

Brein essentials

Je brein nog meer boosten? Ontdek geavanceerde breinprincipes en strategieën, zodat je beter kunt onthouden, razend productiever wordt en slimmer kunt werken en leren.

Ontdek hoe je je brain performace kunt verbeteren>>

Heb jij nog meer Brain Booster tips. Laat ze hieronder achter. Alvast heel erg bedankt!

Vind jij dit artikel over Brein Boosters interessant help dan mee deze te verspreiden door het te delen met andere professionals. Dit kan door middel van het klikken op de social media knoppen. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat.

Gratis E-book: Bespaar Tijd met Brein essentials
Vul je naam en e-mailadres in en ontvang het gratis e-book
Wij hebben ook een hekel aan spam!

Comment Section

3 reacties op “20 Brain boosters


Door Klaas Homan op 6 maart 2016

aanvullende info is soms handig door bij bepaalde onderwerpen een link te plaatsen
Hoeveel water ,hoe kun je dit controleren dat het genoeg is etc
brainboosters pillen ,wat doen zij
prima site ,bedankt


Door Chantal op 10 maart 2016

Wat een goed artikel zeg. Ben meteen geïnspireerd De link naar een goed ontbijt werkt niet. Kun jij aangeven waar ik deze kan vinden?


Plaats een reactie


*