Vroeger thuis stond vaak een cd van Gerard Maasakkers op. Eén van de nummers was “Bloemen zijn rood”. Een prachtig nummer! Het gaat over een jongen die voor het eerst naar school gaat. Hij tekent bloemen in alle kleuren van de regenboog. De juffrouw zegt dat het niet de bedoeling is. We doen hier niet aan kunst.
Het jongetje moet van de juf in het gareel en rode bloemen tekenen in plaats van alle kleuren van de regenboog. In eerste instantie verzet hij zich en wil de juf laten zien dat er bloemen zijn in alle kleuren van de regenboog.
Als hij op de gang wordt gezet wordt hij bang en zegt tegen de juf: Ik heb spijt, bloemen zijn rood, blaadjes zijn groen…
Laten we regenbogen blijven zien, out-of the box denken en ons niet beperken tot enkel en alleen rode bloemen.
Hier het nummer uitgevoerd door Gerard van Maasakkers.
De volledige tekst van bloemen zijn rood
’n Jungske ging vur ’t urst naor school, hij kreeg ’n vel papier en krijt
en hij kleurde en kleurde ’t hul vel vol, want kleure, da vond-ie fijn.
Mar de juffrouw zei “Wat doe je daar, jongeman ?”
“Ik teken bluumkes, juffrouw”
Ze zei “We doen hier niet aan kunst, jongeman,
bloemen zijn rood en de lucht is blauw.
Je zult er rekening mee moeten houden; je bent hier niet alleen.
Als alle kinderen ‘ns deden zoals jij, waar moest dat dan toch heen?
Ik zeg je:
“Bloemen zijn rood, jongeman, blaadjes zijn groen.
’t Heeft geen enkele zin om ’t anders te zien,
dus waarom zou je ’t dan nog anders doen.”
Mar ’t jungske zei:
“Ja mar juffrouw, d’r zijn zoveul kleure bloeme,
zoveul kleure blaadjes, zoveul kleuren, overal,
zoveul kleure zijn nie op te noeme mar ik zie ze allemaol”.
Mar de juffrouw zei “Je bent ondeugend, jongeman
je zit te kliederen en je Nederlands is slecht.
Ik weet zeker dat je ’t alletwee veel beter kan, ik wil dat je herhaalt wat ik zeg:
“Bloemen zijn rood, jongeman, blaadjes zijn groen.
’t Heeft geen enkele zin om ’t anders te zien,
dus waarom zou je ’t dan nog anders doen.”
Mar ’t jungske zei:
“Ja mar juffrouw, d’r zijn zoveul kleure bloeme,
zoveul kleure blaadjes, zoveul kleuren overal,
zoveul kleure zijn nie op te noeme mar ik zie ze alemaol”.
Mar de juffrouw zei: “Dit duurt me nou te lang,
je moet maar weten hoe ’t hoort”
en ze zette ’t jungske op de gang (“Voor je bestwil”, enzovoort).
Mar hij werd bang, zo na ‘nen tijd, klopte zachtjes aan de deur.
En hij zei “Juffrouw, ik heb wel spijt” en hij kreeg ’n kleur toen-ie zei:
“Bloemen zijn rood, blaadjes zijn groen,
’t heeft geen enkele zin om ’t anders te zien
dus waarom zou ik ’t anders doen”.
Mar d’n tijd ging dur (gao altijd dur) en hij ging naor de tweede klas
en de juffrouw was hul anders dan die daorvur, ze was nieuw, ze was d’r pas.
En ze lachte vriendelijk toen ze zei “tekenen doe je voor je lol,
je krijgt genoeg papier en krijt van mij, teken maar je hele vel vol.”
Mar ’t jungske tekende bloeme, gruun en rood, en in de rij,
en toen de juffrouw vroeg waorum kreeg-ie weer ’n kleur, en-ie zei:
“Bloemen zijn rood, blaadjes zijn groen,
’t heeft geen enkele zin om ’t anders te zien
dus waarom zou ik ’t anders doen”.
Nederlandse tekst: Gerard van Maasakkers
Bekijk hier het origineel in het Engels.
Meer lezen over creativiteit? Vijf belangrijke misvattingen over creativiteit
Als je dit artikel over creativiteit interessant vindt deel het dan met je collega’s, vrienden of andere ondernemers iedereen die je wilt inspireren om creatiever te worden.