Vijf belangrijke misvattingen over creativiteit
05 september 2015 
1 min. leestijd

Vijf belangrijke misvattingen over creativiteit

Er zijn veel misvattingen over creativiteit. In dit artikel behandel ik deze misvattingen over creativiteit.

Misvatting 1: Je bent creatief of je bent het niet. Je kan het niet leren

Creativiteit kan je wel degelijk leren. Creativiteit is een vaardigheid. Zoals dat bij alle vaardigheden geldt is dat sommige mensen hier van nature meer aanleg voor hebben dan anderen. Je kan echter wel je basisniveau verbeteren door er actief mee bezig te zijn.

Misvatting 2: Creativiteit, dat is zweverig en voor softies

Creativiteit wordt steeds vaker in personeelsadvertenties genoemd. Bedrijven moeten steeds innovatiever zijn. Creativiteit en resultaatgericht werken gaan hand in hand. Kijk naar bedrijven als Apple die bestaan vanwege creatieve mensen.

Is creativiteit voor softies of noodzaak? #creativiteit #resultaat

Misvatting 3: Mijn omgeving belet me om creatief te zijn

Je bepaalt zelf hoe creatief je wilt zijn. De ene omgeving is uiteraard meer stimulerend dan de andere. Je kan zelf iets aan je omgeving doen. Wees geduldig elke verandering kost tijd. Mocht het echt niet lukken verander dan van omgeving.

Misvatting 4: Ik heb geen tijd om creatief te zijn

Voor creativiteit heb je niet veel tijd nodig, wel intensiteit. Nieuwe ideeën  bedenken kosten niet veel tijd wel aandacht. Zorg dat je niet alles in je hoofd probeert te onthouden maar schrijf het op. Voor meer tips voor een “mind like water” lees mijn blog over GTD voor beginners. Aandacht is veel belangrijker dan tijd.

Misvatting 5: Brainstormen en zo dat doen we al

In veel bedrijven gaan groepen bij elkaar zitten om te “brainstormen”. Soms is zo’n creatieve sessie niet veel meer dan het roepen van zo veel mogelijk ideeën. Waar men vervolgens geen raad mee weet. Deelnemers blijven vaak gefrustreerd achter. Niet zo raar dat brainstormen in veel organisaties een negatieve klank heeft. Met wat oefening kan je het rendement enorm verhogen.

In het boek Creativiteit Hoe?Zo! staan heel veel tips om creativiteit te bevorderen. Een aanrader!

Belangrijk: Laat hieronder jouw reactie en eventuele aanvullingen achter.

Als je dit artikel over misvattingen over creativiteit waardevol vindt help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere professionals. Dit kan door middel van de social media knoppen. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat.

Over de schrijver
Ik ben Janneke Stielstra, ondernemer sinds 2011 en oprichter van Rebels Company. Een plek voor slimme, creatieve (hoogbegaafde) ondernemers, eigenwijze rebels en sensitieve pioniers die geïnspireerd willen worden op thema’s op gebied van business, persoonlijke ontwikkeling en creativiteit. 
Reactie plaatsen