Ik zou willen dat ik op de middelbare school mindmapping voor kids had geleerd. Ik worstelde met talen. Voor dictees had ik standaard een 1. Erg irritant. Al op de middelbare school las ik boekjes hoe beter en makkerlijker te leren. Helaas stond daar niks in over mindmapping.
Pas toen ik op de voor mij onmogelijk geachte universiteit zat was er een keer een workshop mindmapping. Ik vond het in het begin maar raar. Werken met allerlei kleurtjes en plaatjes. Ik geloofde niet dat je hier sneller en makkelijker zou kunnen gaan leren. Maar hoe meer ik mij er in ging verdiepen en het ging toepassen hoe meer resultaat ik zag.
Mindmapping voor kids
Onlangs is er een boek verschenen speciaal voor kids die willen leren mindmappen.
In hoofdstuk 1 wordt uitgelegd wat een mindmap is en hoe je een mindmap moet maken. Hoofdstuk 3 bespreekt hoe je een mindmap op school kunt maken bij geschiedenis, wiskunde, scheikunde, aardrijks-kunde en de moderne vreemde talen. In hoofdstuk 4 wordt verteld hoe je door het maken van een mindmap goede cijfers voor je toetsen kunt behalen en tot slot wordt in hoofdstuk 5 uitgelegd hoe je mindmaps kunt maken bij allerlei leuke dingen, zoals het organiseren van een feest; je kamer opruimen; een project plannen; een droomwinkel beginnen; het schrijven van een brief en het voorbereiden (maken) van een droomvakantie.
Mindmapping kan jou ook helpen. Miljoenen scholieren en studenten over de hele wereld halen betere cijfers, terwijl ze minder hoeven te doen. Mindmapping hoeft helemaal niet moeilijk te zijn.
Hoe maak je een mindmap in vijf stappen?
- Gebruik een leeg vel papier zonder lijntjes. Daarnaast heb je potloden of stiften nodig. Zorg dat je papier in de breedte ligt.
- Teken in het midden van het papier een plaatje die het belangrijkste onderwerp weergeeft.
- Teken een aantal dikke gebogen lijnen vanuit het plaatje in het midden van je vel papier. Op elke lijn zet je de belangrijke ideeën over het onderwerp. Deze lijnen worden de hoofdtakken genoemd. Je kan een mindmap vergelijken met een boom eerst dikke takken en daarna dunnere takken.
- Schrijf op elke tak één woord. Teken er een passend plaatje bij. Het tekenen van een plaatje stimuleert dat je je beide hersenhelften gebruikt.
- Vanuit deze hoofdtakken kan je dunnere takken tekenen. Net zoals de zijtakken van een boom. Op deze zijtakken staan de details.
Je brein is plastisch
Het goede nieuws is dat neurowetenschappers hebben ontdekt dat je brein plastisch is en zich dus kan blijven ontwikkelen. Dus of je nu tien of vijfentachtig bent je kan je blijven ontwikkelen. Voor volwassenen heb ik een mindmapping toolbox ontwikkeld, waarmee je het mindmapping helemaal onder de knie kunt krijgen.
Klik hier om direct toegang te krijgen >>>
Als je dit artikel waardevol vindt help dan mee om mindmapping voor kids te verspreiden door het te delen met anderen. Dit kan door middel van de social media knoppen. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat.
Christine Greve
op 20 Dec 2015