Vijf tips om je batterij op te laden
25 oktober 2015 

Vijf tips om je batterij op te laden

Van tijd tot tijd je batterij opladen is heel gezond. Lekker ontspannen even niets aan je hoofd. Wat gas terug nemen. De onderstaande praktische tips kunnen je helpen je batterij weer lekker op te halen. Zodat je daarna vol energie er tegen aan kunt.

Laad je batterij op tip 1: Ga de natuur in

Wetenschappers zijn tot de conclusie gekomen dat de natuur verschillende positieve effecten op jou heeft.

Uit onderzoek blijkt dat het gezonde effect niet alleen maar te maken heeft met het inademen van frisse lucht of de prettige natuurlijke omgeving. De natuur heeft een positieve invloed op de manier waarop jouw hersenen informatie verwerken. Alleen al in de natuur zijn, heeft aantoonbare gunstige effecten op het herstel bij stress.

Onderzoekers van de Stanford Universiteit lieten één groep mensen 90 minuten lang wandelen in de groene natuur. Een andere groep wandelde 90 minuten lang door een stedelijk gebied.

De mensen in de ‘groene groep’ hadden naderhand minder negatieve, repeterende gedachten over zichzelf dan de anderen. Dit soort gedachten zijn in eerdere onderzoeken gelinkt aan een verhoogde kans op depressie.

Deelnemers kregen niet alleen een vragenlijst maar ook een hersenscan, beide zowel zowel voor als na de wandeling. Waar de vragenlijst inzicht gaf in hoe de deelnemers zelf zeiden dat ze zich voelden, liet de scan zien dat de hersenen van de mensen in de groep die in de natuur had gewandeld, minder actief waren in een gebied dat wordt geassocieerd met de kans dat iemand een geestelijke ziekte krijgt.

Hoewel het helende effect van de natuur reeds lang bekend is, is het fascinerend om te zien dat een wandeling in het bos blijkbaar al verschil kan maken op het niveau van meetbare hersenactiviteit.

Ik kan je de Oisterwijkse Vennen echt aanraden. Die zijn prachtig op dit moment!

ga-de-natuur-in

Laad je batterij op tip 2: Ga bewegen

Als je gaat sporten maak je adrenaline, dopamine en endorfine aan die zorgen er voor dat spanning je lichaam verlaat. Daarnaast is sporten niet alleen goed voor je lichaam maar beweging maakt je ook nog eens slimmer.

Lees hier het artikel over beweeg voor een beter brein

Laad je batterij op tip 3: Doe een minddump

Een minddump starten is heel eenvoudig. Hoe werkt een minddump?

Schrijf alles op wat in je hoofd zit. Noteer alles wat je moet doen, waar je op wacht of wat je later nog ooit wilt gaan doen.

Ik ben erg blij met de app van trello. Hierin zet ik al mijn losje eindjes in.

Laad je batterij op tip 4: Ga een dagje naar de sauna

Ga een dagje naar de sauna om even helemaal te ontspannen. Neem de tijd voor jezelf, even helemaal niks. Een bezoek aan de sauna heeft een invloed op de afgifte van verschillende stress- en gelukshormonen. Je voelt je na de sauna een beetje euforisch: ontspannen, gelukkig en alert tegelijk.

Een bezoek aan de sauna maakt je slim! Naast de neurotransmitters adrenaline en noradrenaline zorgt de sauna ervoor dat ook acetylcholine vrijkomt. Hierdoor wordt de informatiestroom tussen de zenuwcellen in je hersenen verbetert. Je geheugen wordt beter en je denkt sneller!

Laad je batterij op tip 5: Bezoek een cabaret voorstelling

Een voorstelling die je aan het lachen maakt werk erg ontspannend. Als je lacht verlaagt het stresshormoon cortisol in je lichaam. Lachen is super gezond,  je hersenen produceren tijdens het lachen het ‘gelukshormoon’ endorfine. Ron Gutman vertelt in de onderstaande TEDx over de kracht van een lach.

Ik ben benieuwd wat is jouw favoriete manier om je batterij weer op te laden?

Belangrijk: Laat hieronder jouw reactie en eventuele aanvullingen achter.

Als je dit artikel over het opladen van je batterij interessant vindt deel het dan met je vrienden, klanten, collega’s – Janneke

Henk
Door

Henk

op 26 October 2015

Hoi Janneke, Mijn favoriete manier van ontspannen en opladen is koken. Behalve als ik elders eet, sla ik het nooit over en van begin tot eind kost het me minstens een uur. Dat vind ik een uitstekende investering in mezelf. Hoeft niet duur of ingewikkeld te zijn, maar wel lekker. Dat noopt tot focus en opletten, waardoor het ontspannend werkt. Drankje erbij, helemaal goed. Fijn voor jullie dat het mooi weer is in de vakantieweek! Geniet ervan! Groetjes, Henk

Reactie plaatsen

arrow_drop_up arrow_drop_down