Vier mythes over snellezen
13 november 2011 
in Leren
1 min. leestijd

Vier mythes over snellezen

Er zijn heel veel mythes over snellezen. In dit artikel wil ik een paar mythes uit de wereld helpen.

Je kan pas leren snellezen als je niet meer in deze mythes geloofd.

Vier mythes over snellezen

1 Je geniet minder als je snel leest

Het tegendeel is waar. Veel mensen hebben juist een hekel aan lezen gekregen omdat het zo langzaam gaat.

2 Je moet altijd op één snelheid lezen

Afhankelijk van de moeilijkheid van de tekst kan je variëren in snelheid. Je kan het vergelijken met autorijden. Als het heel hard regent dan pas je je snelheid ook aan. Dit geldt voor lezen ook.

3 Je slaat woorden over als je snel leest

Snellezer concentreren zich niet op één woord maar lezen in clusters of in groepen woorden. Je slaat dus niks over.
Daarom is snellezen juist zo interessant voor bijvoorbeeld advocaten of andere die zeer veel moeten lezen voor hun vak.

4 Je begrijpt minder als je snel leest

Dit is misschien wel het meest voorkomende misverstand over snellezen. Het tegenovergestelde is waar, snellezen verhoogt je begrip. Omdat je tijdens het snellezen meerdere woorden tegelijk leest, kun je de betekenis in de context zien. Daarnaast zoals ik al eerder aangaf is snellezen lezen op denksnelheid in plaats van spreeksnelheid. De denksnelheid is gemiddeld rond de 1200 woorden per minuut. De gemiddelde leessnelheid is rond de 250 woorden per minuut. Geen wonder dus dat onze hersenen afdwalen naar andere zaken.

Geloof je het niet? Lees de onderstaande zin:

Je be grijpt bet er wat je leest bij snel lez en
dan traag lez en.

Ben jij klaar om te leren snellezen? Klik hier>>>

Als je dit artikel over snellezen waardevol vindt help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere professionals. Dit kan door middel van de social media knoppen. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat.

Over de schrijver
Ik ben Janneke Stielstra, ondernemer sinds 2011 en oprichter van Rebels Company. Een plek voor slimme, creatieve (hoogbegaafde) ondernemers, eigenwijze rebels en sensitieve pioniers die geïnspireerd willen worden op thema’s op gebied van business, persoonlijke ontwikkeling en creativiteit.
Reactie plaatsen