Vier goede voornemens die jou een kickstart geven
03 januari 2016 
7 min. leestijd

Vier goede voornemens die jou een kickstart geven

Goede voornemens, heb jij ze al gesteld? Bijna twee derde van de Nederlanders heeft goede voornemens voor het nieuwe jaar. Wat zijn de meest populaire goede voornemens? Welke goede voornemens kwamen er uit mijn lezersonderzoek  en welke goede voornemens geven jou een kickstart? Durf jij dit jaar groter te dromen en vooral ook groter te doen?

Wat zijn de meest populaire goede voornemens?

Zo’n 64 procent van de Nederlanders wil per 1 januari meer gaan sporten en gezonder gaan eten. Wat zijn de meest populaire goede voornemens?

  • Afvallen
  • Stoppen met roken
  • Meer tijd doorbrengen met familie en vrienden
  • Sporten
  • Stoppen met drinken
  • Meer genieten/ minder stressen
  • Orde scheppen
  • Iets nieuws leren

Goede voornemens uit mijn lezersonderzoek

Met stip op 1 van goede voornemens staat meer doen in minder tijd. Wat is jullie top 5?

  1. Meer doen in minder tijd
  2. Meer sporten
  3. Meer tijd voor mijzelf
  4. Een eigen bedrijf starten
  5. Iets nieuws leren

Staat jouw goede voornemen erbij? Ik ben benieuwd naar jouw goede voornemen. Laat hieronder jouw reactie achter.

Goede voornemens die een kickstart geven

Welke goede voornemens helpen om andere zaken ook beter voor elkaar te krijgen zodat je een vliegwiel creëert? Als je bijvoorbeeld aan lichaamsbeweging doet dan slaap beter. Als je beter slaapt doe je alles beter.

Ontdek de goede voornemens die jou een kickstart geven #goedevoornemens

Wat zijn de vier goede voornemens die jou een kickstart geven?

  1. Slaap voldoende
  2. Beweeg
  3. Eet en drink goed
  4. Schep orde in chaos

Slaap voldoende

Het belang van slaap is heel belangrijk. Slapen zorgt er voor dat je meer wilskracht krijgt. Als je meer wilskracht hebt is het makkelijker om andere goede voornemens op te pakken.

Ik vind voldoende slapen zelf één van de grootste uitdagingen die er zijn. In de avond lijk ik op stoom te komen. Nog even dit, nog even dat. En de volgende ochtend sleep ik mijzelf dan uit bed.

Ik ben er achter gekomen dat als ik heel moe ben het alleen maar meer moeite kost om in mijn bed te stappen. Naar bed gaan vereist energie. Herkenbaar? Hoe zorg ik dat ik eerder in mijn bed lig?

Productiviteit Tip #2: Kruip op tijd onder de wol

Twee tips om eerder naar bed te gaan

1 Doe kleine klusjes vroeger op de avond

Wat voor mij helpt is om alle kleine klusjes voor het slapen gaan, vroeger op de avond te doen.

Verwarming uit, deuren dicht, lichten uit, keuken laatste zaken opruimen, tassen klaar zetten om naar school te gaan voor de kids, tanden poetsen, mijn zoon even laten plassen.

2 Zet een wekker

Klinkt misschien raar, zet een wekker op het tijdstip dat je naar bed wilt gaan. Een wekker om wakker te worden en een wekker als seintje om naar bed toe te gaan.

Ik ben benieuwd naar jouw slaapgewoonten. Laat hieronder jouw reactie achter.

Lees ook:

Beweeg

Bewegen is een soort magische elixer voor praktisch alles. Door lichaamsbeweging verdwijnen je zorgen, je krijgt meer energie, je verbetert je geheugen, je blijft op gewicht, je houding wordt beter.

Je zelfbeheersing wordt er door versterkt. De sportscholen zijn de eerste twee weken van januari overvol, en daarna loopt het weer terug naar de aantallen die je altijd ziet.

Belangrijk is om rekening te houden wat bij jou past. Ben je een ochtend of een avondmens? Ben je graag in de buitenlucht of sport je liever binnen? Laat je je opzwepen door harde muziek of loop je dan het liefst gillend weg? Houd je van sport en spel?

Lees ook:

Je kan het beste starten als...

Eet en drink goed

Jouw lichaam is jouw tempel. Gezondheid is alles. Je hebt het vaak pas door als je het niet hebt.

Wist je dat je gemiddeld 12 minuten over een maaltijd doet en het gemiddeld 20 minuten duurt voordat je lichaam het in de gaten heeft dat het is verzadigd.

Wil je je concentratievermogen verbeteren, uitblinken? Er is heel veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het verband tussen voeding en de hersenen.

Als je niet goed slaapt hunkert je brein naar suiker.

Lees ook:

brainfood-voeding-waar-je-brein-van-smult

Schep orde in chaos

Bij mij stapelen regelmatig allerlei stapels op mijn bureau op.

Het voelt dan heerlijk als je alles weer opgeruimd hebt. En meer dan eens schiet er na of tijdens zo’n opruim sessie een nieuw idee te binnen. Niet alleen is dan mijn bureau weer opgeruimd maar mijn hoofd is ook een stuk leger en wordt er letterlijk ruimte gemaakt voor nieuwe ideeën.

Lees ook:

Productiviteit Tip # 6: Opruimen

Wil je iets nieuws leren?

Ik heb twee online programma’s die super interessant zijn:

Belangrijk: Welk goede voornemen ga jij toepassen om een kickstart aan dit jaar te geven? Laat hieronder jouw reactie en eventuele aanvullingen achter.

Als je dit artikel over goede voornemens interessant vindt deel het dan met je vrienden, klanten, collega’s  – Janneke

Henk van der Wijk
Door

Henk van der Wijk

op 04 Jan 2016

Een gezond, blijmoedig, creatief, gelukkig en succesvol jaar toegewenst Janneke! Goede voornemens: 1. niet meer dan één goed voornemen op één moment implementeren 2. brood vervangen door groene smoothies 3. trampoline aanschaffen en er iedere dag 10 minuten gebruik van maken 4. productiever worden door minder afleiding en meer focus

Janneke
Door

Janneke

op 04 Jan 2016

Beste Henk Leuk om te horen. Ik ben benieuwd naar je trampoline. Is die voor binnen?? Succes Janneke

Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down