Leiderschap: 30 meest invloedrijke leiders
Leiderschap: 30 meest invloedrijke leiders. Elk jaar maakt de American Management Association (AMA) een lijst met de meest invloedrijke leiders. Wat kan je leren over leiderschap van deze invloedrijke leiders?
Graag deel ik met jou mijn zoektocht wie ze zijn, wat ze doen en wat hen bijzonder maakt. De dertig meest invloedrijke leiders van dit moment op een rij.
2021 update: na alle gebeurtenissen de afgelopen periode zijn er bepaalde leiders die voor mij van lijstje afvallen. Wees vooral je eigen leider.
1 John C. Maxwell
John C. Maxwell is een Amerikaanse auteur en spreker. Hij heeft vele boeken geschreven voornamelijk gericht op leiderschap. Volgens John C. Maxwell staat leiderschap voor invloed.
Hij schreef o.a. het boek “Ontwikkel de leider in jezelf”, maak je leven van blijvende invloed.
John C. Maxwell geeft aan dat het verschil tussen management en leiderschap:
Anderen werk laten verzetten is de verdienste van een manager.
Anderen inspireren om beter werk af te leveren is de verdienste van een leider.
Maxwell heeft een brede opvatting over leiderschap. We zijn in zijn ogen allemaal leiders. Thuis, op het werk en op andere plaatsen. We zijn leiders omdat we invloed hebben op anderen, ook al gebruiken we die invloed niet altijd even doelgericht. Hier kan ik mij helemaal in vinden.
We zijn allemaal leiders! Wees een leider #leiderschap2 Malcolm Gladwell
Malcol Gladwell schreef het boek Het beslissende moment en Intuïtie. Van het beslissende moment zijn wereldwijd meer dan 2 miljoen exemplaren verkocht. Volgens TIME was hij in 2005 één van de honderd invloedrijkste mensen.
Het beslissende moment gaat er over dat je meestal maar een klein zetje nodig hebt om de bal aan het rollen te krijgen. Als je het beslissende moment herkent, heb je een recept voor succes in handen.
3 Daniel Pink
Daniel Pink is auteur van een aantal bestsellers. Hij schreef
– Drive, de verrassende waarheid over wat ons motiveert
– De enige carrièregids die je ooit nodig zult hebben
4 Seth Godin
Auteur van bestsellers zoals Linchpin, Tribes, en Purple Cow.
Purle Cow
‘Purple Cow’ van Seth Godin gaat over het creëren van onderscheidende producten (diensten) die succesvol zullen zijn. Of je bent een Paarse Koe, of je bent het niet. Of je bent buitengewoon, of je bent onzichtbaar. Maak je keuze geeft Seth Godin aan.
Ben jij een paarse koe? #marketing #leiderschapJe kunt het beter onder ogen zien. De P’s waar marketeers mee werken – prijs, promotie, publiciteit om er een paar te noemen – werken niet meer. Aan het lijstje moet één bijzondere P worden toegevoegd: de Paarse Koe.
Alle marketeers liegen vertellen verhalen
Een ander boek van Seth Goddin is: Alle marketeers liegen vertellen verhalen. Het geheim van een succesvolle marketingcampagne is het vertellen van een goed verhaal.
Je koopt geen feiten, je koopt verhalen, en die verhalen komen van marketeers. Daarbij geloven we dingen die niet waar zijn. Of anders gezegd: we geloven wat we willen geloven, en als we die dingen eenmaal geloven, worden ze vanzelf waar.
In de onderstaande video is Seth Goddin te gast bij google en vertelt over het vertellen van verhalen.
5 Sheryl Sandberg
Sheryl Sandberg begon in 2008 bij Facebook en speelde een grote rol in de voorbereiding naar de beurs.
Ze vervult bij Facebook sinds 2008 de functie van Chief Operating Officer. In juni 2012 werd zij verkozen tot lid van de raad van bestuur en werd daarmee de eerste vrouw in deze functie. Voordat zij bij Facebook ging werken was Sandberg bij Google vicepresident van de afdeling “Global Online Sales and Operations”. Ze was ook sterk betrokken bij het uitbouwen van Google.org, de filantropische tak van Google. In 2012 werd ze vermeld in de Time 100-lijst van meest invloedrijke personen in de wereld.
Lean In
In 2013 publiceerde Sandberg haar boek Lean In: Women, Work, and the Will to Lead. Sheryl Sandberg wil met haar boek vrouwen helpen hun carrièredoelen te bereiken. Daarnaast is het boek voor mannen die willen bijdragen aan een eerlijker samenleving.
In het boek beschrijft Sandberg hoe haar gezin het leven zo inrichtte dat zowel zij als haar man hun topbanen konden behouden terwijl ze twee kinderen hadden. In mei is haar man David Goldberg plotseling op 47 jarige leeftijd overleden.
6 Daniel Goleman
Daniel Goleman is psycholoog. Hij studeerde Psychologie aan Harvard University en was hoofdredacteur van Psychology Today.
Hij schreef een boek over emotionele intelligentie. Een hoog IQ biedt geen garantie op een gelukkig leven; minstens even belangrijk is het EQ, het ‘emotiequotiënt’. In dit boek laat Daniel Goleman je kennismaken met het voelende deel van ons brein, dat zorgt voor zelfkennis, zelfbeheersing, geestdrift en het vermogen eigen emoties te herkennen en jezelf te motiveren.
Al weer een heel aantal jaren geleden was hij te gast bij google.
Lees ook: Daniel Goleman over leiderschap
7 Marcus Buckingham
Marcus Buckingham studeerde Politicologie en Sociale wetenschappen in Cambridge. Daarna deed hij jarenlang onderzoek naar leiderschapmanagement en loopbaanmanagement voor het Amerikaanse onderzoeksbureau Gallup.
Hij is bekend van zijn boek: Ontdek je sterke punten. Als je beter weet wie je bent, als je weet waar je kracht ligt en waar je hart sneller van gaat kloppen, ben je beter in staat een succesvol bedrijf te bouwen.
Eerder schreef ik een blog wat kan je leren van Marcus Buckingham.
8 Ken Blanchard
Ken Blanchard heeft een dozijn bestsellers op zijn naam staan zoals de internationale bestseller ‘De one-minute manager’ en de bestsellers ‘Maak een fan van uw klant’ en ‘Gung Ho!’. In totaal zijn er ruim twaalf miljoen exemplaren verkocht in meer dan vijfentwintig talen.
9 David Allen
David Allen is schrijver van het het boek Getting Things Done.
Het idee van Allen is simpel: jouw vermogen om productief te zijn is recht evenredig aan jouw vermogen om te ontspannen. Alleen als jouw hoofd leeg is en jouw ideeën georganiseerd zijn, kan je productief zijn zonder stress en jouw creativiteit laten werken.
Lees ook David Allen te gast bij google>>
10 Robert Sutton
Robert Sutton is een professor aan de Stanford University en auteur van onder andere de anti-huftermethode en de kloof tussen weten en doen.
Robert Sutton was ook te gast bij google.
11 Colin Powell
Colin L. Powell werd benoemd tot minister van Buitenlandse Zaken van George W. Bush op 20 januari 2001. Hij was de eerste Afro- Amerikaan die dienen als minister van Buitenlandse Zaken .
In de onderstaande video was Collin Powell spreker tijdens TEDx.
12 Gary Vaynerchuk
Gary Vaynerchuk is 35, New Yorker met Russische roots, succesvol zakenman, New York Times en Wall Street Journal best-selling auteur, veelgevraagd spreker en frequent te gast bij populaire TV shows in Amerika.
Gary’s vader opende in 1978 een wijnwinkel die in 1997 al goed was voor 3 miljoen dollar omzet per jaar. Toen kwam Gary. Hij zag de kansen van webwinkels en richtte de online wijnwinkel Wine Library op. Gary vergrootte hiermee de omzet van zijn vaders wijnwinkel in 8 jaar tijd van 3 naar 45 miljoen dollar per jaar.
Gary zag ook meteen de toegevoegde waarde van social media. In 2006 begon hij met Wine Library TV, een dagelijkse internet show waarin Gary in zijn eigen energieke stijl vragen van fans beantwoordt en wijnen beoordeelt. De show werd een internet én business hit.
Hij schreef onder andere de boeken Crush It! en The Thank You Economy.
13 Jack Welch
Jack Welch maakte van General Electric de belangrijkste en succesvolste onderneming ter wereld en werd uitgeroepen tot ‘manager van de 20e eeuw’.
Samen met zijn vrouw Suzy schreef hij het boek Winnen. Suzy, is voormalig hoofdredacteur van de Harvard Business Review.
In deze blog deel ik het recept voor succes volgens Jack Welch.
14 Michael Hyatt
Michael Hyatt is auteur van het boek Platform : Val op in een lawaaierige wereld. Hij blogt sinds 2004. Hij is oprichter en CEO van Intentional Leadership. Hij geeft online trainingen op het gebied van leiderschapsontwikkeling.
15 Richard Branson
Sir Richard Branson is een Brits zakenman, de oprichter van de Virgin Group, een groep die verschillende ondernemingen onder zich heeft.
16 Simon Sinek
Simon Sinek onderzocht de grote, inspirerende leiders en ontdekte dat mensen als Steve Jobs en Martin Luther King oppervlakkig gezien misschien weinig gemeen hebben, maar allemaal het Waarom als basis hebben. Ook ontdekte hij dat organisaties en leiders die de waarom-vraag als uitgangspunt nemen succesvoller, invloedrijker en innovatiever zijn.
17 Tony Hsieh
In ‘Delivering Happiness’ deelt Zappos CEO Tony Hsieh de lessen die hij heeft geleerd in zijn zakelijke- en privéleven, van het starten van een wormen boerderij tot het runnen van een pizza-bedrijf.
Hij laat zien hoe je met een zeer afwijkende bedrijfscultuur een krachtig model kan zijn voor het bereiken van succes.
Zappos omschrijft zichzelf als een organisatie met een perfecte customer service die toevallig (online) schoenen verkoopt. In de meeste publicaties wordt Zappos inderdaad geroemd om de extreem goede customer service. Zappos durft te kiezen voor een groeistrategie waarbij de focus ligt op het creëren van de ultieme klantervaring. Daarmee legt Zappos de nadruk op bestaande klanten en niet op het werven van nieuwe klanten, zoals in traditionele marketingstrategieën.
Volgens Tony Hsieh, CEO van Zappos, bestaat 75% van hun totale omzet uit herhalingsaankopen door bestaande klanten. Daarnaast staat Zappos te boek als een zeer goede werkgever. In de lijst met de beste werkgevers van Amerika, The Fortune Top 100 Best Companies to Work for 2010, staan zij op de vijftiende plaats.
18 Adam Grant
Adam Grant is hoogleraar psychologie aan Wharton en uitgeroepen tot een van de veertig beste psychologen onder de veertig van de wereld.
In zijn boek ‘Geven en nemen’ beantwoordt hij de vraag waarom sommige mensen zoveel voor elkaar krijgen en anderen niet. Er zijn ruwweg drie soorten mensen: mensen die geven, mensen die nemen en mensen die matchen. Hij komt tot de conclusie dat degenen die het meeste bereiken, gevers zijn.
Medewerkers die elkaar helpen en leiderschap tonen leidt tot grote effectiviteit in organisaties.
Adam Grant was te gast bij google en praat over zijn boek Give and Take.
19 Elon Musk
Elon Musk is o.a. mede-uitvinder en bedenker van PayPal, SpaceX en Tesla Motors en misschien nog wel een veel grotere vernieuwer als Steve Jobs.
Musk werd veel gepest tijdens zijn jeugd en is destijds in het ziekenhuis terecht gekomen nadat een groep jongens hem van een trap afgooiden en hem daarna in elkaar sloegen tot dat hij flauwviel.
Zes tips voor succes van Elon Musk
1. Geef nooit op
2. Hou echt van wat je doet
3. Neem het risico
4. Trek geweldige mensen aan
5. Heb een geweldig product
6. Werk super hard
20 Carol Dweck
De Amerikaanse psychologe Carol Dweck is bekend om haar onderzoek naar motivatie. Al meer dan dertig jaar houdt ze zich bezig met de relatie tussen motivatie en prestaties.
Mindset
Zij schreef een boek Mindset, de weg naar een succesvol leven. Hierin legt Dweck legt uit dat het niet alleen onze vaardigheden en talenten zijn die voor succes zorgen, maar ook onze statische of op groei gerichte mindset.
Ze maakt duidelijk waarom het prijzen van de intelligentie en het talent van onze kinderen niet bevorderlijk is voor hun zelfvertrouwen en prestaties, maar hun succes zelfs in de weg kan staan.
Meer lezen over mindset en het onderzoek van Carol Dweck>>
21 Howard Gardner
Howard Gardner is vooral bekend geworden door de meervoudige intelligentie theorie. Deze wijkt sterk af van de traditionele opvattingen over intelligentie en de daarop gebaseerde intelligentietesten.
In de onderstaande video gaat hij in op leiderschap en creativiteit.
22 Michael Lewis
Een beetje een vreemde eend in het rijtje over leiderschap. Michael Lewis is een Amerikaanse non -fictie auteur en financieel journalist. Hij schreef onder andere boeken als Liar ’s Poker, Moneyball en flitshandel.
Flitshandel
Flitshandel is een waargebeurde thriller van wereldformaat. Het viel in als een bom in de financiële wereld. Binnen een mum van tijd stond de FBI op Wall Street en riep senator John McCain om een onderzoek door het Amerikaanse Congres. Wat maakt Flitshandel zo explosief?
Het gaat over supercomputers, geprogrammeerd door de allerslimste en geniaalste nerds, die hierdoor een nanoseconde sneller zijn dan andere computers en zo tientallen miljarden extra verdienen voor hun bazen op de beurs. Is het strafbaar? Is het handelen met voorkennis? En wie is de dupe?
23 Robert Scoble
Robert Scoble werd de meest beroemde corporate blogger bij Microsoft. Hij was oprecht, eerlijk en had ook veel kritiek. Wilde het bedrijf opsplitsen en kreeg miljoenen microsoftwatchers. Het werd een case hoe je met bloggers in je bedrijf moet omgaan. Hij is er nu weg en zit bij startup Podtech network.
24 Bob Burg
Bob Burg is een veelgevraagd spreker en voormalig sales professional. Hij geeft wereldwijd lezingen en seminars over de principes van De Go-Giver.
De Go go giver gaat over een verhaal van de jonge en ambitieuze Joe, die smacht naar succes.
Lees hier de 5 wetten van succes van de Go-Giver.
25 Gary Hamel
Gary Hamel is hoogleraar aan de London Business School en een van ’s werelds meest vooraanstaande denkers op het gebied van management. Hij schreef meerdere bestsellers, waaronder Het einde van management zoals wij het kennen, De strijd om de toekomst en De kracht van allianties.
Fortune Magazine ziet hem als ‘s werelds grootste strategie-expert’.
Managementdenkers schieten op wetenschappelijk gebied tekort, zegt Gary Hamel. Daardoor hebben ze te weinig maatschappelijke relevantie en lopen ze het gevaar om nieuwe ontwikkelingen mis te lopen.
We hebben genoeg Newtons, maar te weinig Edisons. #leiderschap #GaryHamelIn de onderstaande video houdt hij een vlammend pleidooi voor het heruitvinden van de organisatie.
26 Harvey MacKay
Harvey Mackay is internationaal bekend als verkoop expert. Fortune magazine noemt hem “Mr-Make-Things-Happen”. Twee van zijn boeken staan in de New York Times-top 15 van meest inspirerende zakelijke boeken aller tijden.
Beware the Naked Man Who Offers You His Shirt
Het motto van dit boek omschrijft hij als volgt: “Do what you love, love what you do and always deliver more than you promise”.
Swim with the Sharks Without Being Eaten Alive
Swim with the sharks is een echte klassieker en bestseller van Harvey Mackay. Aan de hand van zijn eigen ontwikkelde methode krijg je les in verkooptechnieken, onderhandelen en management. Ik heb hem als luisterboek geluisterd. Er komen een aantal mooie tips aan de orde. Ik vind een luisterboek niet zo snel te Amerikaans maar dit luisterboek is erg Amerikaans. Dit ligt waarschijnlijk ook aan het accent van Harvey MacKay.
27 Jonah Berger
Jonah Berger is marketingprofessor aan de Wharton School van de Universiteit van Pennsylvania. Jarenlang onderzoek leerde hem hoe de individuele besluitvorming en sociale dynamiek tussen mensen trends kunnen veroorzaken.De vele vragen naar een toegankelijke publicatie over dit onderwerp leidde tot het boek Buzz (ondertitel: Hoe ideeën en producten van mond tot mond gaan) gaat over.
Zes STEPPS hoe je elk product of idee aanstekelijk maakt
De zes ‘STEPPS hoe je elk product of idee aanstekelijk maakt zijn:
1. Sociaal wisselgeld (we delen dingen die ons er goed doen uitzien);
2. Triggers (zorg ervoor dat het product of idee vaker bij mensen in hun gedachten opkomt);
3. Emotie (als we ergens door bewogen worden, delen we het);
4. Public/zichtbaar (als iets gemaakt is om te laten zien, is het gemaakt om te groeien);
5. Praktische waarde (zo nuttig, mensen moeten het wel delen);
6. Stories/verhalen (informatie verpakt als oppervlakkig geklets verspreidt zich).
28 Steve Blank
Steve Blank is alweer sinds 1999 met ‘pensioen’ als ondernemer. Daarvoor heeft hij acht startups gehad in Silicon Valley. Hij is een nieuwe carrière gestart. Blank geldt als een van de toponderwijzers op het gebied van ondernemerschap. Hij geeft onder meer les aan Stanford.
Hij komt uit een Russisch immigrantengezin. Zijn ouders hadden een kruidenierswinkel. Blank is nooit naar de dure universiteiten geweest waar hij nu les geeft. In 1978 startte zijn loopbaan als ondernemer in Silicon Valley.
ondernemen #leiderschap " target="_blank">Ondernemerschap is roeping, eens of oneens? #ondernemen #leiderschap29 Dan Rockwell
Dan Rockwell is een leiderschapscoach , spreker en auteur van de populaire blog Leadership Freak .
Dan Rockwell was te gast bij TEDx, bekijk hieronder zijn presentatie.
30 Jim Collins
Jim Collins is adviseur van succesvolle bedrijven: hoe ze groeien, excelleren en hoe goede bedrijven ‘great’ worden. Hij schreef het boek ‘Good to Great’, een wereldwijde bestseller geschreven waarvan inmiddels al meer dan een miljoen exemplaren zijn verkocht.
Jim Collin vraagt zich af hoe leiders hun bedrijf een niveau hoger kunnen tillen. Waarin onderscheidt een geweldige organisatie zich van een goede?
Uit een langdurig onderzoek van honderden Fortune 500-bedrijven kwamen elf bedrijven naar voren die in een periode van vijftien jaar explosief groeiden: een tijdlang presteerden ze even ‘good’ als hun concurrenten in dezelfde branche, maar plotseling accelereerden ze en werden ‘great’.
Wees je eigen leider!
Be the best you can, inspiratie #leiderschapMeer weten? Ik verzorg lezingen over persoonlijk brein leiderschap, ga naar: https://jannekestielstra.nl/lezingen
Belangrijk: Laat hieronder jouw reactie en eventuele aanvullingen achter.
Als je dit artikel over leiderschap waardevol vindt deel het dan met je vrienden, klanten, collega’s – wees je eigen leider – Janneke