Het beslissende moment - Malcolm Gladwell
28 november 2015 
4 min. leestijd

Het beslissende moment - Malcolm Gladwell

Het beslissende moment (The Tipping Point) van Malcolm Gladwell is wereldwijd meer dan twee miljoen keer verkocht. Er is meestal maar een klein zetje nodig om de bal aan het rollen te krijgen. Malcolm Gladwell onderzoekt waarom grote veranderingen in de samenleving zich vaak zo plotseling voordoen. Wie het beslissende moment herkent, heeft een recept voor succes in handen.

Tipping point

Ideeën, gedrag, meningen en producten verspreiden zich als epidemieën. Zoals één zieke een griepepidemie kan starten, zo kan één graffitimaker de criminaliteit doen toenemen of één tevreden klant de lege tafels in een restaurant vullen. Het begint klein, het groeit verder, tot dat het heel groot is geworden.

Wanneer een sociale epidemie een “omslagmoment” bereikt wordt dit ook wel The Tipping Point genoemd.

Eén creatieve persoon kan de wereld veranderen, ontdek hoe

Drie regels voor epidemieën

Gladwell geeft in Het beslissende moment aan dat er drie ingrediënten zijn welke een epidemie kunnen veroorzaken:

  1. De wet van de enkelingen: verbinders, kenners en verkopers;
  2. De beklijvende factor;
  3. De kracht van de context.

Alle drie kunnen ze met een kleine veranderingen zorgen voor grote gevolgen. Malcolm Gladwell laat dit aan de hand van tal van voorbeelden en onderzoeken zien. Hij sleept je mee in een fascinerende wereld die laat zien dat jij helemaal niet zelf bepaalt wat je denkt en voelt. Je bent uiterst gevoelig voor je omgeving, de mensen met wie je in contact komt en de boodschappen die je ontvangt.

De wet van de enkelingen: verbinders, kenners en verkopers

Kenners zijn mensen die informatie verzamelen en dit graag met andere mensen delen. Niet om te overtuigen, maar om voor te lichten en te helpen. Bij het ontstaan van een hype (b.v. een nieuw modeverschijnsel) zijn zij degene die dit verschijnsel spotten bij een vernieuwende groep mensen en dit vertalen naar een boodschap die iedereen begrijpt. Verbinders zijn mensen met een enorm sociaal netwerk die letterlijk verschillende groepen mensen met elkaar verbindt. Zij weten precies wie ze waarvoor kunnen benaderen en waar ze deze persoon kunnen vinden. Zij verspreiden de boodschap van de kenners. Verkopers zijn in staat anderen te overtuigen en twijfel weg te nemen. Wil je een epidemie op gang helpen dan zijn deze enkelingen essentieel.

Ontdek hoe je een hype kan veroorzaken. De wet van de eenlingen.

De beklijvende factor

De manier waarop de boodschap wordt gebracht is net zo belangrijk als de persoon die deze boodschap brengt.

Als voorbeeld worden Sesamstraat en Blue’s Clues (een afgeleide van Sesamstraat) in het boek gebruikt. Voordat een aflevering van Sesamstraat ook daadwerkelijk wordt uitgezonden onderzoekt een speciaal team in hoeverre de beelden de aandacht van de jonge kijkers weet vast te houden én of de boodschap ook begrepen en onthouden wordt. Daar waar nodig worden aanpassingen gemaakt en dan pas komt het op de buis. Dit maakt Sesamstraat tot een groot succes omdat de inhoud van het programma beklijft, dus onthouden wordt.

De kracht van de context

De derde en laatste regels die verbonden is aan het starten van een epidemie is de kracht van de context. Onderzoek wijst uit dat het veel gemakkelijker is goed te doen in een schone, nette en rustige omgeving. Bevind je je in een omgeving die stinkt of lelijk en chaotisch is dan is dit veel moeilijker.

Elke boodschap die overgebracht wordt is context heel belangrijk. Mensen zijn uiterst gevoelig voor de omgeving waarin ze zich bevinden. Hoe mooier de omgeving hoe makkelijker het is om door te dringen op iemand. Bel je ’s nachts iemand wakker om ze te waarschuwen voor iets, dan wordt dit veel sneller en serieuzer opgepakt dan overdag.

Hoe kan jij het verschil maken?

Hoe kan jij het verschil maken? Hoe kan je de wereld veranderen?

Het zijn de verbinder, de verkenner en de verkoper die een trend veroorzaken. Hier is natuurlijk de gunfactor van groot belang. Vervolgens is het de beklijvende factor die ervoor zorgt dat de trend onvergetelijk zal zijn.

Wil je echt een verschil maken ga dan op zoek naar de ‘wet van de enkeling’ , wie zijn de invloedrijke personen?

Hoe maak je het verschil? Ga op zoek naar de wet van de enkeling #malcolmgladwell

Wie is Malcolm Gladwell?

Malcolm Gladwell is vaste medewerker bij The New Yorker. Gladwell werd geboren in Londen, als kind van een Britse vader en Jamaicaanse moeder. Hij groeide op in Canada waar zijn vader wiskundedocent aan de universiteit was en zijn moeder werkte als psychotherapeut. Zowel de belangstelling voor wetenschap als psychologie zijn in Gladwells latere werk terug te vinden.

In 2002 verscheen van hem ‘Het beslissende moment’. ‘Intuïtie’ stond wekenlang op de eerste plaats van de Amerikaanse bestsellerlijsten.

Bestel hier het beslissende moment>>

malcolm-gladwell

Belangrijk: misschien ben jij wel die ene creatieve persoon die de wereld kan veranderen. Ken je andere mensen waarvan je denkt dat zij een verschil kunnen maken deel dit artikel met hen.

Ben jij die ene creatieve persoon die de wereld kan veranderen?
Over de schrijver
Ik ben Janneke Stielstra, ondernemer sinds 2011 en oprichter van Rebels Company. Een plek voor slimme, creatieve (hoogbegaafde) ondernemers, eigenwijze rebels en sensitieve pioniers die geïnspireerd willen worden op thema’s op gebied van business, persoonlijke ontwikkeling en creativiteit. 
Reactie plaatsen