Voor een goed time management systeem is het heel belangrijk dat er onderhoud plaats vindt. In het Getting Things Done (GTD) wordt er gesproken over de weekly review of terwijl het wekelijks onderhoud. Maak elke week in je agenda 1 a 2 uur vrij om de wekelijks onderhoud te doen. Je zult zien dat het de investering meer dan waard is. Ik zelf doe dit meestal op vrijdag rond 11 uur of op zondag avond net na het avond eten.
Checklist wekelijks onderhoud
Je vindt hier een checklist voor het doen van je wekelijks onderhoud.
- verzamel alle losse papieren in je inbakje: aantekeningen, visitekaartjes, bonnetjes, post ect.
- verwerk je aantekeningen. Beslis over eventuele acties, en zet die dan op de juiste plek in het systeem (eerstvolgende acties, wachten op, ect.)
- kijk in je agenda voor de komende tijd, zijn er zaken waar je je op moet voorbereiden? Vereist er actie?
- doe een minddump, schrijf alles op wat in je hoofd zit. Noteer alles wat je moet doen, waar je op wacht of wat je later nog ooit wilt gaan doen
- werk je lijst met eerstvolgende acties bij. Streep weg wat je gedaan hebt en kijk welke acties je komende week wilt gaan doen. Let hierbij op dat je het omschrijft wat de gewenste uitkomst is en wat de eerste actie vervolgens is.
- bekijk je wachten op lijst. Streep door wat je inmiddels hebt ontvangen en vul aan van wie je nog zaken kan verwachten. Noteer op de eerst volgende actie lijst als je aan de bel moet trekken dat mensen nog geleverd hebben wat ze wel hebben toegezegd.
- werk je projectenlijst bij. Evalueer de status van je projecten. Bekijk wat er nog nieuwe eerstvolgende acties of wachten op items zijn.
- bekijk al je lijsten die je voor jezelf hebt gemaakt en kijk of er nog nieuwe eerstvolgende acties zijn of misschien dat je extra projecten hebt gekregen
- bekijk je later/ misschien lijst. Zijn er zaken die je deze week wilt oppakken, verhuis ze dan naar je eerstvolgende actielijst. Voeg nieuwe items toe.
Als je deze checklist voor wekelijks onderhoud waardevol vindt help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere professionals. Dit kan door middel van het klikken op de social media knoppen. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat.