Brein leren in het onderwijs
11 januari 2012 
in Brein

Brein leren in het onderwijs

Prof van der Maas gaf 31 maart 2011 in het Science Nemo Center een lezing over brein leren. Hij is erg kritisch over brein leren.
Hij vraagt zich af of neuro wetenschappelijke inzichten toepasbaar zijn in het onderwijs. Hij is zelf psycholoog en hij geef aan dat er de afgelopen dertig jaar er een zeer snelle groei is van het neuro wetenschappelijk onderzoek.

Hij geeft allereerst een aantal bezwaren die hij heeft tegen brein leren en vervolgens geeft hij ook aan wat voor interessant onderzoek er naar zijn mening is. Tot slot verwijs ik naar het artikel waarin de breinregels van John Medina aan de orde komen. Hierin vind je 12 principes om het maximale uit je brein te halen.

Vier bezwaren brein leren

  1. het is niet duidelijk wat er tegen over brein leren staat. Heb je dan zoiets als brein loos leren;
  2. we weten dat er een hele sterke interactie is tussen brein en gedrag. Het brein beïnvloedt het gedrag maar andersom het gedrag beïnvloed ook het brein;
  3. zijn neuro wetenschappelijke inzichten toepasbaar in de praktijk;
  4. er zijn veel mythes over brein leren

Je kan hier de presentatie over brein leren bekijken.

Interessant onderzoek binnen brein leren

Een aantal interessante onderdelen haal ik uit de presentatie over brein leren

Onderzoek naar geheugen

Op het gebied van onderzoek naar geheugen is er voor het onderwijs veel te leren. Hoe leer je op de beste manier rijtjes woorden? Hoe kan je zo goed mogelijk onthouden? Meer weten over hoe je je geheugen kan trainen?

Acht manieren om je geheugen te verbeteren. 

Onderzoek naar geheugen bij apen

Chimpansee hebben een gigantisch goed geheugen. Het korte termijn geheugen van een Chimpansee blijkt beter te zijn dan bij mensen. Kleine kinderen hebben ook een beter korte termijn geheugen dan ouderen.

Redeneren bij kinderen

Hij geeft een leuk voorbeeld over redeneren bij kinderen. Bekijk hier het filmpje.

Hoe bereiken mensen expertise?

– Langdurige coaching

– Directe feedback

Wat belangrijk is in ieder geval dat onderwijs wordt aangepast op een leerling. Een voorbeeld van een toepassing daarvan is de rekentuin. Met de rekentuin kunnen leerlingen spelenderwijs rekenen oefenen op je hun niveau. Kinderen kunnen zo op hun eigen niveau leren. Daarnaast is dit een bron van onderzoek voor wetenschappers. Er zijn inmiddels al meer dan 500 miljoen sommen door leerlingen gemaakt.

Het bereiken van expertise is hard werken. Uit onderzoek is gebleken dat we gemiddeld 10.000 uur moeten investeren om een expertise op wereldklasse te bereiken.

Update onderzoek Josh Kaufman

Josh Kaufman zegt vergeet de “10.000 uur-regel” … het is mogelijk om elke nieuwe vaardigheid in 20 uur of minder te leren. Josh Kaufman biedt een systematische aanpak voor een ​​snelle verwerving van vaardigheden: hoe kan je een nieuwe vaardigheid zo snel mogelijk leren?

Hoe kan je alles snel leren?

Brein meester

Recent is het boek Brain rules vertaalt. In het Nederlands heet het breinmeester. John Medina onthult enkele breinregels waarvan wetenschappers zeker weten dat ze werken. Lees hier meer over de brein regels >>>

Brein essentials

Brein essentials

Wil jij echt aan de slag om je brein te verbeteren, meld je nu direct aan voor mijn coachingsprogramma brein essentials. Ontdek geavanceerde breinprincipes en strategieën, zodat je beter kunt onthouden, razend productiever wordt en slimmer kunt werken en leren. Je wordt echt een breinmeester.

Belangrijk: Deel je gedachten en ideeën direct in het reactieveld hier onder.

Als je dit artikel over brein leren waardevol vindt deel het dan met je vrienden, klanten, collega’s.

Reactie plaatsen

arrow_drop_up arrow_drop_down