Acht manieren om je e-mail te minimaliseren
18 mei 2011 
2 min. leestijd

Acht manieren om je e-mail te minimaliseren

Kom je terug van een lekker weekend of van vakantie, staan er ineens honderden e-mails op je te wachten. Waar komt al deze e-mail vandaan?  E-mail werd ooit aangekondigd als een wonder in de communicatie.

Nu is het uitgegroeid tot een productiviteit probleem voor de meeste bedrijven.  E-mail verbruikt zo veel tijd dat het contraproductief kan zijn.

Veel mensen verdrinken in hun e-mails en staan regelmatig op het punt om gewoon maar al hun e-mail te verwijderen en te kijken wat er van komt. (Heb jij dit ooit gedaan?) Hoe kan je deze tsunami van e-mail stoppen? Je kan zelf heel veel doen om je e-mail te verminderen.

Hier zijn “8 manieren om je e-mail te minimaliseren:”

Dat je een e-mail ontvangt betekent niet dat verplicht bent te reageren. Eén van de grootste fouten die mensen maken is om te reageren op elke e-mail in hun inbox. Maar, sommige e-mails zijn het gewoon niet waard om te reageren. Weersta ​de drang om een ​​reactie te sturen naar elk bericht dat je krijgt … want je zal onvermijdelijk weer een reactie terug krijgen van de andere kant.

Denk goed na wanneer je een bericht verstuurt naar “Allen beantwoorden”, tenzij het iets is dat echt voor iedereen geldt. Het beste voorbeeld is wanneer je een persoon bedankt en dan verstuurt naar “Allen beantwoorden”.  Hebben de overige 20 mensen deze e-mail echt nodig?

Sommige mensen hebben de neiging om aan zo veel mogelijk mensen een CC te sturen van hun e-mail. Misschien denken ze dat ze zo ‘beter communiceren” of misschien maakt het dat ze zich belangrijk voelen. Maar zijn al die CC’s echt nodig? CC alleen als mensen echt betrokken en op de hoogte moeten zijn.

Veel mensen verschuilen zich achter e-mail om werkelijke sociale interactie te voorkomen. Het is verbazingwekkend wat kan worden
bereikt in een gesprek van 2 minuten versus een reeks van 20 e-mails. Dus loop gewoon eens naar je collega toe en bespreek het face tot face.

Het zou vanzelfsprekend moeten zijn, maar als je minder e-mail, kies er dan voor om niet met spam mee te gaan doen.  Als je vrienden en collega’s weten dat je de laatste grap of internet video wilt, dan zul je ineens merkt dat je die meer dan ooit.

E-mail is een slecht medium voor ruzie. Vermijd dus ruzie via e-mail, praat het gewoon uit. En als een bonus tip, vergeet niet dat alles wat je typt bewaard blijft en je zo kan blijven achtervolgen.

Gewoon omdat je iets hebt gekocht bij webwinkel x of y wil niet zeggen dat je 3x per week mailings van hen hoeft te ontvangen. Kijk goed als je zaken op internet koopt dat je je niet voor allerlei mailings aanmeld. Krijg je ze toch schakel ze uit, meld je af of blokkeer deze berichten. Sommige gewetenloze marketeers maken het moeilijk om af te melden.  Verspil hier geen tijd aan en laat het gewoon  automatisch blokkeren door ze aan je ongewenste mail toe te voegen.

Deze is elementair maar hoe meer e-mail je verstuurd … hoe meer je gaat krijgen. Pas de bovenstaande tips toe. Minder e-mail betekent meer productiviteit. Probeer te bezuinigen op je e-mailverkeer en je zal zien welke impact dit heeft op je werk.

Bedenk goed als je dit bericht doorstuurt wat dit voor berichten oproept. Maar voel je vrij om meer mensen hier van op de hoogte te brengen door op de tweet knop of like button te klikken.

Over de schrijver
Ik ben Janneke Stielstra, ondernemer sinds 2011 en oprichter van Rebels Company. Een plek voor slimme, creatieve (hoogbegaafde) ondernemers, eigenwijze rebels en sensitieve pioniers die geïnspireerd willen worden op thema’s op gebied van business, persoonlijke ontwikkeling en creativiteit. 
Reactie plaatsen