1811 Tips om meer uit je brein te halen
19 november 2013 
in Brein

1811 Tips om meer uit je brein te halen

Brainfood is voedsel voor jouw hersenen. Voedsel dat jouw brein optimaal laat functioneren. In dit artikel ontdek je leuke weetjes, waarschuwingen en tips voor jouw brein.

Onze hersencellen hebben glucose nodig om te kunnen functioneren. Het is de brandstof waarop ze hun motortjes kunnen laten draaien. Wat moet je wel en niet doen qua voeding als je optimaal voor je brein wilt zorgen. Ik heb ze allemaal voor je op een rij gezet.

Brainfood: Voedsel waar je brein van houdt

Vis: doordat je vis eet, versnellen je hersengolven en verbetert je concentratie. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat door het eten van vis, je ook minder kans hebt op een depressie.

Noten: vooral Paranoten staan bekend om hun hoge aanwezigheid van Selenium. Dit metaalsoort heeft niet alleen een positieve invloed op de werking van je schildklier, maar bevordert ook je concentratievermogen. Ook amandelen en walnoten bevatten veel aminozuren en mineralen.

Gingko Biloba: deze bladeren zorgen voor het optimaliseren van de bloedstroom van en naar je hersenen toe. En geven een boost aan je brein. De bladeren zijn in thee- of poedervorm te verkrijgen.

Rozemarijn: rozemarijn kent een frisse uitwerking op je brein en alleen er aan ruiken is al genoeg. Dit geldt overigens ook voor basilicum! Tijd voor verse kruiden in het keukenraam dus.

Olijfolie: olijfolie staat erom bekend dat het je geheugen verbeterd en is rijk aan mono-onverzadigde vetten.

Foliumzuur: spinazie is de houder van veel foliumzuur. Al een kopje gekookte spinazie zorgt voor vermindering van een depressie en geheugenverlies.

Vitamine E: vermindert de kans op verstopte vaten en is een krachtig antioxidant. Vitamine E vindt je in granen, noten, zaden, groente en fruit.

Vitamine C: uit onderzoek is gebleken dat wanneer kinderen voldoende vitamine C binnenkrijgen, zij hoger scoren bij een IQ-test.

Sla je ontbijt niet over! Kinderen die ’s ochtends met een gezond ontbijt hun dag beginnen, scoren beter op taken als rekenen en logisch redeneren.

Eet voedsel rijk aan antioxidanten! Deze beschermen namelijk de cellen van je lichaam, dus ook je hersencellen. Je vindt ze terug in: pruimen, rozijnen, bosbessen, bramen, knoflook, boerenkool, veenbessen, aardbeien, spinazie en frambozen.

Wil je echt ‘krachtvoer’ voor je brein eten, zorg er dan voor dat je voldoende van de volgende voedingsmiddelen eet: avocado’s, bananen, mager rundvlees, biergist, broccoli, bruine rijst, spruitjes, meloen, kaas, kip, boerenkool, eieren, lijnzaadolie, peulvruchten, havermout, sinaasappels, pindakaas, erwten, aardappelen, sla, zalm, spinazie, tonijn, kalkoen, tarwekiemen en yoghurt.

Breinvoer: niet doen!

Het is al lang bewezen dat het voedsel wat je eet, de brandstof is voor je lichaam. En net zoals je verkeerde brandstof in je auto kan gooien, geldt dat ook voor wat je eet. In beide gevallen houdt een foute keuze niet veel goeds in! Dus deze voedingsmiddelen kun je maar beter vermijden of in mindere mate consumeren.

Stop met geraffineerde suikers eten! Suiker is de absolute boosdoener van heel veel ziektes. Ontstekingen leven op de suiker die je elke dag weer inneemt. En je brein wordt er zo afhankelijk van dat als je het een keertje niet eet, je de hele dag dat slome, zware gevoel in je hoofd hebt hangen (ja inderdaad, dat noem je ontwenningsverschijnselen!). Als suiker vandaag als stof zou worden ontdekt, dan zou het verboden worden. Zo giftig en verslavend is het. Stop ermee!

Cafeïne: teveel cafeïne leidt tot slechtere beslissingen. Echter het innemen van cafeïne (kop koffie) voordat je aan een belangrijk examen begint zorgt ervoor dat je je beter kunt concentreren.

Alcohol: gebruik alcohol met mate. Simpelweg omdat het je hersencellen afbreekt.

Varieer en geniet met mate

Variatie is het belangrijkste wanneer je eet. Zorg dat je voldoende afwisselt en geniet met mate van cafeïne en alcohol. Ervaar zelf wat de voordelen zijn van een brein in topconditie!

Lees ook: brainfood, voeding waar je brein van smult

Wil jij een echte brein meester worden?

Ontdek Geavanceerde Breinprincipes En Strategieën, Zodat Je Beter Kunt Onthouden, Razend Productiever Wordt En Slimmer Kunt Werken En Leren.
Meld je nu aan voor mijn coachingsprogramma Brein essentials >>>

Vind jij dit artikel over brainfood interessant help dan mee deze te verspreiden door het te delen met andere professionals. Dit kan door middel van het klikken op de social media knoppen. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat.

Reactie plaatsen

arrow_drop_up arrow_drop_down