Brains Unlimited

Een tijdje terug was ik te gast bij Brains Unlimited. Ik wilde wel eens live zien waar nu al dat brein onderzoek gedaan wordt en reisde af naar Maastricht. Hier wordt hoogwaardig brein onderzoek van wereld formaat gedaan. In dit artikel ontdek je waar al het brein onderzoek gedaan wordt.

Je krijgt een kijkje achter de schermen. Wat voor onderzoek wordt er gedaan bij Brains Unlimited.

Brains Unlimited

Brains Unlimited is onderdeel van de Maastricht Health Campus, zij doen onderzoek naar veel voorkomende ziekten als Alzheimer, Parkinson, epilepsie, schizofrenie en MS en naar de ontwikkeling van menselijk gedrag.

Kijkje achter de schermen bij Brain Unlimited

Meer weten over Brains Unlimited bekijk de onderstaande video

MRI scanner

De afkorting MRI staat voor magnetic resonance imaging, beeldvorming met magnetische resonantie.
Bij een MRI-scan worden met behulp van een grote sterke magneet en radiogolven bepaalde signalen in het lichaam opgewekt. Deze signalen worden door een antenne weer opgevangen.

Speciale MRI scanner

Bij Brains Unlimited hebben ze een hele speciale scanner. De grootste scanner heeft een ultrahoog magneetveld van 9.4 tesla. Van deze krachtige full human body scanners bestaan er slechts drie in de hele wereld en Siemens is wereldwijd de enige fabrikant die deze MRI-scanner kan leveren. Hiermee kunnen ze met veel meer precisie in het brein kijken.

De plaatsing van de 9,4 tesla was een zware operatie: Koninklijke Saan heeft de scanner met een gewicht van maar liefst 50 ton gehesen en naast het gebouw van Brains Unlimited geplaatst. Vervolgens is de MRI met een 100 tons hijsportaal omhoog gevijzeld, naar binnen gerold en in een stalen kooiconstructie van 620 ton geplaatst.

Wetenschappers kunnen veel beter onderzoek doen en krijgen veel beter inzicht in het brein.

Waar wordt o.a. onderzoek naar gedaan?

Ontwikkeling van leren lezen

Om goed te kunnen functioneren in de moderne maatschappij is het noodzakelijk om goed te leren lezen. Mensen die ernstige problemen hebben met lezen (dyslexie) kunnen hierdoor erg belemmerd worden. Niet alleen is lezen van groot belang tijdens een opleiding of op het werk, maar ook in het dagelijkse leven maak je constant gebruik van deze vaardigheid: denk bijvoorbeeld aan het schrijven van een mailtje, of het lezen van de ondertiteling op televisie.
Wil jij sneller leren lezen? Klik hier om sneller te leren lezen>>>

Werkgeheugenstrategieën

Het geheugen dat we gebruiken om tijdelijk iets op te slaan, wordt ook wel het werkgeheugen genoemd. Bij het vasthouden van informatie in
het werkgeheugen maken we vaak gebruik van hulpmiddelen ofwel strategieën (werkgeheugenstrategieën) waardoor dit makkelijker gaat. Omdat het gebruik van deze strategieën zo belangrijk is, onderzoekt men vanaf welke leeftijd kinderen eigenlijk in staat zijn om deze werkgeheugenstrategieen goed te kunnen toepassen.

Wil jij een beter geheugen? Lees het artikel met acht manieren om je geheugen te verbeteren>>>

De onderzoeksgroep Neuropsychologie & Psychofarmacologie houdt zich bezig met onderwijs en onderzoek op het gebied van brein en gedrag

Slapeloosheid

Ongeveer 10% van de Nederlandse bevolking lijdt aan slapeloosheid en een groot deel daarvan gebruikt regelmatig slaapmedicatie. Een groot probleem van veel slaapmiddelen is dat ze’s ochtends nog niet helemaal zijn uitgewerkt en daardoor nog slaperigheid veroorzaken. Die slaperigheid zorgt ervoor dat het geheugen en het reactievermogens ochtends nog niet optimaal functioneren. Dit kan ernstige gevolgen hebben voor patiënten die activiteiten uitvoeren waarbij een goed functionerend reactievermogen vereist is, zoals autorijden.

Momenteel vindt in samenwerking met de Europese Unie een groot onderzoek plaats waarin op dezelfde manier de effecten van slapeloosheid en het langdurig gebruik van slaapmiddelen op rijvaardigheid worden gemeten. Met dit onderzoek wordt nagegaan of de rijvaardigheid van patienten met slapeloosheid verbetert of verslechtert als zij slaapmiddelen gaan gebruiken.

Meer lezen over het belang van slaap voor jouw brein >>>

Worden ouderen eerder afgeleid?

Dagelijks worden we overspoeld met zowel relevante als niet relevante informatie. Denk bijvoorbeeld aan internet, waar op veel pagina’s niet alleen relevante nieuwsinformatie staat, maar ook afleidende reclame. Uit onderzoek blijkt dat ouderen over het algemeen meer afgeleid raken door irrelevante informatie dan jongeren.

In het lab kregen proefpersonen een leertaak onder verschillende omstandigheden, zoals stilte, radioruis en spraak. Hieruit bleek dat spraak het grootste negatieve effect had op de leerprestatie. De interessantste bevinding was echter dat dit effect niet groter is voor ouderen dan voor jongeren, terwiji je dit we! zou verwachten.

Dus of je nu jong bent of oud. Werk je in een kantoortuin? Zoek indien mogelijk als je echt geconcentreerd wilt werken een rustigere werkplek op.

Hersenonderzoek bij leren door beloning en straf

Een van de manieren waarop mensen leren is door beloning en straf. Onderzocht wordt wat de effecten zijn van een toename van serotonine en dopamine op leren door beloning en straf. Mensen doen bij dit onderzoek testjes in een MRI scanner.

Wanneer ze meer te weten komen over de rol van deze stofjes bij leren door beloning en straf kunnen ze mensen die hier problemen mee hebben beter helpen door bijvoorbeeld betere medicijnen te ontwikkelen.

Meer weten over stofjes in je brein? Lees meer over welke stofjes je brein beïnvloeden>>>

Geheugenproblemen door stofjes

Eerdere experimenten hebben laten zien dat een aantal chemische stoffen in onze hersenen (de zogenaamde neurotransmitters) ons geheugen beïnvloeden. Verschillende van die stoffen werken ook samen om ons geheugen topfit te houden. Hoe ze dat precies doen is nog helemaal niet duidelijk.

Geeft weer stof tot nadenken en nieuw onderzoek. In de toekomst hopen ze op deze manier meer te kunnen vertellen over de
oorzaken van geheugenproblemen zoals de ziekte van Alzheimer.

Helpt het om snoep te verbieden?

In een onderzoek werd kinderen van 5 en 6 jaar gevraagd om gele en rode snoepjes te proeven. Tegen de helft van de kinderen werd gezegd dat ze de rode niet mochten eten. Wel mochten ze van de gele eten zoveel snoepjes eten als ze wilden. De andere kinderen mochten van alle snoepjes eten, zoveel als ze wilden. Een tijdje later mochten alle kinderen van alle snoepjes eten.

Het bleek dat de kinderen die eerst geen rode snoepjes mochten, na opheffing van het verbod aanzienlijk meer rode snoepjes gingen eten. Dus het verbod stimuleerde ze om daarna, zodra de gelegenheid zich voordeed, extra veel van het verboden waar te eten. Het verbod maakte van het snoep de spreekwoordelijke verboden vrucht.

Mmm het proberen waard:

Het is VERBODEN hieronder een reactie achter te laten.

Als je dit artikel over Brains Unlinited waardevol vindt, help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere professionals. Dit kan door middel van de social media knoppen hieronder. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat.