Tien tips voor een opgeruimd bureau.
Waarom is een opgeruimd bureau van belang? Als er op je bureau allerlei stapels papier en zaken die nog gedaan moeten worden liggen dan zullen onze ogen daar onwillekeurig steeds overheen gaan. N.E.T. Research heeft geconstateerd, dat het werken met een schoon bureau de productiviteit doet stijgen met 12%.
Er is een klein groepje van zo’n 5% die wel productief achter een rommelig bureau kan werken: creatieve en geniale mensen. Uiteraard behoor jij daar toe. Wil je het zekere voor het onzekere nemen en je productiviteit laten toenemen ruim je bureau eens op.
Hier volgen tien tips:
1 Heb je het echt nodig? Gooi het anders weg.
2 Wees niet te zuinig met dossiermappen.
3 Zet je geeltje online met bijvoorbeeld het programma evernote of notes.
4 Maak gebruik van een zogenaamd stuffbakje waar je al je binnenkomende informatie en ideeën kan verzamelen.
5 Hou alle informatie één keer in je handen.
6 Beperk de hoeveelheid papier die binnen komt. Print alleen belangrijke documenten.
7 Zet een bak oud papier naast je bureau. En gooi onnodig papier direct daar in.
8 Klein spul sorteren. Gooi pennen en andere zaken die het niet meer doen weg. Mest je lades uit.
9 Is je bureau echt een bende, werk dan elke dag één stapel weg. Binnen 2 weken heb je dan alsnog een opgeruimd bureau.
10 Houd elke week op een vast moment een wekelijks onderhoud zoals bij GTD.
Belangrijk: Heb jij nog meer goede tips? Laat dan hieronder een bericht achter.
Als je dit artikel over misvattingen een opgeruimd bureau. waardevol vindt help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere professionals. Dit kan door middel van de social media knoppen. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat.