Jos Burgers - wat kan je van hem leren?
Jos Burgers is spreker en auteur. Jaarlijks verzorgt hij zo’n 150 presentaties, seminars en workshops over marketing. Hij schrijft het ene na het andere management boek van het jaar. Er is nu net een audio cd uit met daarin de belangrijkste adviezen van Jos Burgers samengevat. In een uur tijd krijg je een hoorcollege hoe je van klanten ambassadeurs maakt. In deze blog deel ik zeven tips van Jos Burgers.
Management boek van het jaar
Jos Burgers heeft de gave om het ene na het andere managementboek van het jaar te schrijven. In 2009 schreef hij een managementroman over klantgerichtheid, met als titel Hondenbrokken. Het was het bestverkochte managementboek van dat jaar. In 2011 verscheen Geef nooit korting!, over hoe om te gaan met prijsdruk. In 2012 kwam Gek op gaten uit, over het verbeteren van de klantgerichtheid van medewerkers. Het was het bestverkochte managementboek van dat jaar.
Zijn laatste boek, uitgebracht in 2014, is getiteld De Wet van Snuf. Die titel gaat over de kracht van geven bij het versterken van relaties en is uitgeroepen tot het bestverkochte managementboek van 2014.
Uit zijn boeken heb ik voor jou 7 belangrijke tips gehaald. Jos Burgers heeft er nog veel meer. Lees dan zijn boeken.
Tip 1: Verdoe je tijd niet aan klant tevredenheidsonderzoeken
Klant tevredenheidsonderzoeken scheppen verwachtingen. Beter kan je vragen wat kunnen we doen om je nog beter te helpen.
Tip 2: Wees gek op gaten
In zijn boek Gek op gaten geeft Jos Burgers aan als je hele dag boren levert, vergeet je dat je verlegen zit om gaten. Klanten willen een gat. Jos Burgers legt het in de onderstaande video uit.
Tip 3: Bedenk welke klanten heb je liever NIET?
Veel ondernemers gaan als koeien bij elkaar staan. Jos Burgers noemt dat strategische kudde gedrag.
Voorbeeld: de AH is het duurdere segment voor supermarkten . De Aldi is goedkoop. Vroeger zat de EDHA er tussen in. De EDHA bestaat niet meer, dat zegt genoeg. Kies om gekozen te worden.
Tip 4: Overtuig je klanten
Wat werkt wel en niet. Jos Burgers geeft door middel van een piramide aan hoe je je klanten overtuigt.
Verkoop verhalen werkt het minste. Mooi voorbeeld hiervan is een reclame uit de jaren 80. Wij van WC eend adviseren WC eend.
Jos Burgers geeft aan dat mailings niet werken. Daar ben ik het met hem oneens. Als online ondernemer is een nieuwsbrief super waardevol. Nog geen nieuwsbrief? Meld je hier aan om van 0 naar 500 mensen op je lijst te gaan .
Wat werkt volgens Jos Burgers wel?
Zelf ervaren. Hoe geef je klanten een ervaring? Klanten willen maar één ding en dat is geholpen worden
Tip 5: Heb echt interesse in je klanten
[tweetquote]Zorg dat je klanten niet snel weer via de achterdeur verdwijnen #burgers #marketing #klant[/tweetquote]
Klanten zijn eigenlijk net mensen. Het is net als je relatie thuis, waar je gelukkig van wordt daar worden klanten ook gelukkig van. Leer je verplaatsen in de klanten.
Ga eens na voor jezelf: Heb je echt interesse in klanten en waaruit blijkt dat?
Tip 6: Los klachten op zodat je er een ambassadeur aan over houdt
Tijdens mijn studententijd heb ik een als personeelsmedewerker gewerkt voor Lekker en Laag, een supermarkt formule van Jan en Anita Meurs. Jos Burgers gebruikt in zijn boek hen als voorbeeld. Als er klachten waren bij Lekker en Laag werden klanten bedankt met een bos bloemen of een taart.
Tip 7: Ben gek op klanten met problemen
Jos Burgers geeft tal van voorbeelden. Zo geeft hij ook een voorbeeld van Tom Peters. In Amerika is een soort HEMA. Er komt een man met een klacht over een fietsband. De medewerker neemt de klant serieus en regelt meteen andere band.
Als de man de band komt ophalen is hij hoogst verbaasd. De klant vertelt: mijn vrouw gaf aan dat ze de banden niet bij deze winkel had gekocht maar toch ergens anders. Stom verbaasd is de klant en toch regel je nieuwe banden voor mij. Dat klopt geeft de medewerker aan, wij verkopen helemaal geen fietsbanden. Maar zegt de medewerker wij zijn gek op klanten met problemen. Hier is uw nieuwe band. De klant is erg blij. Kost dat niet heel erg veel geld? De medewerker geeft aan vroeger adverteerde we veel.
[tweetquote]Ben jij ook gek op de problemen van je klanten #josburgers #marketing #klanten[/tweetquote]
Hiermee heb je zeven tips in handen om van je klanten ambassadeurs te maken. Nu is het aan jou. Pak er 1 of 2 uit en ga het direct toepassen.
Win de audio cd: Met tevreden klanten schiet je weinig op
Jos Burgers geeft op deze audio cd tientallen prikkelende adviezen om van je klanten ambassadeurs te maken. Hij laat zien dat het loont je de verwachtingen van klanten te overtreffen.
[tweetquote]Win de audio cd met tevreden klanten schiet je weinig op #josburgers #marketing #winnen[/tweetquote]
Speciaal voor jou ga ik 3 exemplaren van deze audio cd weggeven. Hoe kan je deze audio cd “Met tevreden klanten schiet je weinig op” winnen? Heel eenvoudig!
Stap 1: Deel dit artikel, klik op 1 van de social media knoppen
Stap 2: Geef hieronder aan waarom jij de audio cd wilt winnen
Belangrijk: Laat hieronder jouw reactie en eventuele aanvullingen achter.
Als je dit artikel over Jos Burgers en zijn adviezen om van klanten ambasadeurs te maken waardevol vindt deel het dan met je vrienden, klanten, collega’s – iedereen die gek is op problemen van klanten en méér dan tevreden klanten wil hebben – Janneke