Acht tips om tijd te besparen door te delegeren

Delegeren is een goede manier om je te kunnen focussen op wat echt belangrijk is. Toch worden er nog heel veel excuses bedacht om niet te delegeren.

Welke excuus gebruik jij?

– Ik doe het zelf beter.

– Hij heeft het al zo druk…

– Mijn leidinggevende heeft liever dat ik dit zelf doe.

– De vorige keer deed hij/ zij dit ook niet goed. Ik wil niet nog een keer puinruimen.

– Er is niemand anders die het kan doen.

– Ik vind het zelf gewoon leuk om te doen.

Acht tips om te  delegeren:

  1. Delegeer vooral routinematige klussen;
  2. Delegeer vooral die dingen waar niet jouw kwaliteiten liggen;
  3. Maak het verwachte resultaat duidelijk. Vertel niet tot in detail de werkwijze;
  4. Geef mensen aan wie je delegeert zo veel mogelijk beslissingsruimte. Zo maak je de taak interessanter en leerzamer;
  5. Vraag na je uitleg, wat de ander nog nodig heeft om de taak goed te kunnen uitvoeren;
  6. Maak afspraken hoe jij een terugkoppeling wilt krijgen;
  7. Er zijn veel meer mensen die je graag willen helpen dan je denkt;
  8. Zorg dat de doelen, tijden en kwaliteitseisen duidelijk zijn. De rest kan de ander wel verzinnen.

Wat ga jij delegeren?

Belangrijk: Laat hieronder jouw reactie en eventuele aanvullingen achter.

Als je dit artikel over delegeren waardevol vindt help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere professionals. Dit kan door middel van de social media knoppen. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat.