Ontdek de 7 gewoonten van Succes

Page content

Sterker met stress

article content

Sterker met stress

Sterker met stress. Een compleet andere kijk op stress. Kelly McGonigal schreef het boek sterker met stress. Hoe kan je stress in je voordeel gebruiken en je sterker en gelukkiger maken? Waarom stress goed voor je is en hoe je er goed in wordt.

Compleet nieuwe kijk op stress

Denk anders over stress. Bij stress is je mindset cruciaal. McGonigal leert je daarom allereerst hoe je anders over stress kunt gaan denken. Ze bespreekt de natuurlijke stressreacties en legt uit hoe je daarmee je voordeel kunt doen. Je leert hoe stress:

  • focus en energie kan opleveren
  • de band met je directe omgeving kan versterken
  • je kan helpen sterker te worden door tegenslag
  • het probleemoplossend vermogen van je brein kan vergroten

Stop met stressen over stress. Wanneer je stress begrijpt, omarmt en in je voordeel gebruikt, kan dat een wereld van verschil maken voor jezelf en anderen.

Wie is Kelly McGonigal?

Stanford-psycholoog Kelly McGonigal heeft een opzienbarende boodschap: stress kan geen kwaad. Sterker nog, het kan je krachtiger, slimmer en gelukkiger maken – als je er tenminste goed mee omgaat.

Naast het boek sterker met stress schreef Kelly McGonical het boek: De kracht van wilskracht

Kelly McGonigal bij TEDx

Hoe maak je van stress je beste vriend?

Stress is niet alleen maar slecht. Nieuw onderzoek wijst uit dat stress waarschijnlijk alleen slecht voor je is als je gelooft dat stress slecht voor je is.

Stress is niet alleen slecht. Maak van stress je beste vriend. #stress

Het omslagpunt was een Amerikaanse studie waarin dertigduizend volwassenen acht jaar lang werden gevolgd. Deelnemers kregen twee vragen:

  1. Hoeveel stress heb je het afgelopen jaar meegemaakt?
  2. Ben je van mening dat stress slecht is voor de gezondheid?

Vervolgens keken de onderzoekers naar het aantal overlijdensgevallen binnen de groep. De resultaten logen er niet om.

Mensen die stress ervaarden maakten 43% meer kans om te sterven.

MAAR

Dit gold alleen voor de mensen die stress hadden EN geloofden dat stress slecht voor hun gezondheid was.

Deelnemers die zich geen zorgen maakten over hun stressniveaus leefden niet alleen langer, maar waren ook gezonder dan mensen die zonder spanningen door het leven gingen.

De onderzoekers schatten dat alleen al in de Verenigde Staten jaarlijks meer dan 20.000 mensen voortijdig sterven omdat ze er een verkeerde mindset op nahouden. Denken dat stress slecht voor je is, zou daarmee een hoger overlijdensrisico hebben dan huidkanker, aids, of moord.

Laten we stoppen met stressen over stress!

Hoe je denkt over stress is dus bepalend.

In haar boek haalt McGonigal en Harvard-studie aan. In een Havard onderzoek werden 140 mensen uitgenodigd om een presentatie te houden. De ene helft kreeg de opdracht om zich te ontspannen en tegen zichzelf te zeggen dat ze kalm waren. De andere helft diende zichzelf in te praten dat ze op het punt stond om iets spannends te gaan doen. Beide groepen waren nog steeds nerveus toen ze het podium op moesten, maar de mensen die hun stress als opwinding hadden uitgelegd rapporteerden meer zelfvertrouwen dan degenen die zichzelf tot kalmte hadden gemaand. Het verschil tussen beide groepen was ook voor het publiek zichtbaar. Mensen die hun stress omarmden, kwamen over als overtuigender en competenter.

Stress maakt je sociaal

Als je iemand knuffelt komt er oxytocine vrij. Oxytocine versterkt je empathie. Wat weinig mensen weten is dat oxytocine ook een stress hormoon is. Als je stress ervaart zorgt oxytocine ervoor dat je hulp zoekt. Jouw stressreactie zorgt er voor dat als je stress hebt dat je je omringt met mensen die om je geven. Stress maakt je dus sociaal. Daarnaast zorg oxytocine er voor dat je hart juist wordt versterkt.

Als jij onder stress hulp zoekt komt er nog meer oxytocine vrij. Je hart wordt dan nog meer versterkt je hart. Stress maakt je dus sterker en gezonder.

Als je dit artikel hebt gelezen over stress, onthoud dan de volgende keer als je stress ervaart dat het jou helpt is om een bepaalde uitdaging aan te gaan.

Belangrijk: Laat hieronder jouw reactie en eventuele aanvullingen achter.

Als je dit artikel over stress interessant vindt deel het dan met je vrienden, klanten, collega’s – Janneke

Comment Section

2 reacties op “Sterker met stress


Door Els op 8 februari 2016

Hallo Janneke

Leuk het artikel over stress. Klopt vast voor het grootste deel wel en heb zelf ook ervaren, dat je stress kunt inzetten beter te functioneren. Maar na 10 jaar continu onder stress gewerkt te hebben en nu onder minder heftige omstandigheden bezig te zijn, voel ik wel hoe vreselijk ongezond langdurige stress is geweest. Kortom kortdurende stress is prima, maar zorg wel voor ontspanning tussendoor. Je hart, hersenen en de rest van je lijf zullen je dankbaar zijn!!!!


Door Anja | Vit4Life op 17 februari 2016

Els, hele goede reactie! Kortdurende stress is prima, langdurende stress echt niet. Ook niet als je jezelf voorhoudt dat stress geen probleem is. Of als je niet wilt (h)erkennen dat het allemaal wat veel wordt.

Plaats een reactie


*


Ebook ter waarde van 27 euro: Zeven bewezen gewoonten van succesvolle ondernemers
Vul hieronder je naam en e-mailadres in en ontvang het e-book tijdelijk GRATIS
Wij hebben ook een hekel aan spam