Human2human: de nieuwe klantrelatie
19 oktober 2015 
4 min. leestijd

Human2human: de nieuwe klantrelatie

Zakendoen in de nieuwe economie vraagt om een eigentijdse manier van verkopen. Onderscheidende kracht is essentieel. Dat vind je niet meer zozeer in de eigenschappen van producten of diensten maar in aandacht. Echte aandacht. Van mens tot mens. Human2human is de oplossing!

In deze blog ontdek je tien tips hoe je van klanten je ambassadeurs maakt.

Human2human tip 1: Kies en word gekozen

Zonder doelgroep ben je nergens. Jouw vakinhoudelijke kennis is verschoven naar de emotionele kant van de klantrelatie. Jij maakt het verschil!

wie geen eigen plan heeft wordt ingezet in de plannen van anderen

 

[tweetquote]Wie geen eigen plan heeft, wordt ingezet in de plannen van anderen[/tweetquote]

Human2human tip 2: Zorg voor een ijzersterk verhaal

Storytelling werkt beter dat verkooppraatjes. In de onderstaan youtube video vind je een prachtig voorbeeld.

De reden waarom verhalen goed werken is terug te vinden in de werking van ons brein. Ons brein is opgebouwd uit drie delen. Het reptielenbrein, het zoogdierenbrein en het menselijk brein. Het laatste is je nieuwste deel van je brein.

Het zoogdieren brein laat zich relatief gemakkelijk beïnvloeden en verleiden tot een keuze. Je nieuwste deel van je brein is de neo-cortex. Dit deel is goed in het beredeneren. Als jouw limbische systeem een keuze maakt gaat je menselijk brein beredeneren of je de juiste keuze hebt gemaakt.

Meng dit met een paar stofjes uit je brein. Breng je emotionele oersysteem in stelling en YES je klant valt in je steengoed verhaal.

Lees ook:

vertrouwen

Human2human tip 3: Krijg interessante klanten

Weet waar jouw favoriete klanten wakker van liggen. Ken ze en begrijp ze.

Jos Burgers heeft daar een mooi boek over geschreven.

Lees hier meer over Jos Burgers.

interessante klanten

Human2human tip 4: Help je klanten met kopen

Ontdek wat je klanten echt willen door goede vragen te stellen. Het gaat tegenwoordig niet meer om jouw verkoopargumenten maar om de koopargumenten van de klant.

vragen stellen

Human2human tip 5: Overtref de verwachtingen van je klanten

Vijf tips over de verwachtingen van klanten te overtreffen.

  1. Help klanten tijd te besparen
  2. Maak het de klant makkelijk
  3. Zie de klant niet als een pratende portemonnee
  4. Geef de klant duidelijkheid tot in detail
  5. Verras de klant met een onderscheidende aanpak

alleen tevreden met het beste

Human2human tip 6: Geef je klant pure beleving

Super mooi voorbeeld hiervan is Coolblue.

De slogan van Coolblue is: Alles voor een glimlach. Wat doe jij om een glimlach op het gezicht van je klanten te toveren?

geluk hangt af van wat je kan geven

Human2human tip 7: Blijf continue in beeld bij je klanten

Zorg dat je klanten regelmatig iets van je horen. Het behouden van klanten is vele malen makkelijker dan dan het werven van nieuwe klanten.

als je geen aandacht voor je klanten hebt, dan heeft je concurrent het wel

Human2human tip 8: Word een verzamelaar van referenties

De meest geloofwaardige reclame komt van klanten. Een goede referentie bestaat uit drie elementen:

  1. Waarom heeft de klant voor jouw gekozen?
  2. Welk resultaat heeft de klant met jouw product of dienst bereikt?
  3. Wat kenmerkend voor de relatie/ samenwerking

bescheidenheid siert de mens maar het verkoopt voor geen meter

Human2human tip 9: Zorg goed voor jezelf

Als je lekker in je vel zit, bruis je van de energie.

[tweetquote]Ondernemer, zorg goed voor jezelf en je klant #ondernemen #klant[/tweetquote]

Een paar tips:

laat het beste van jezelf niet van anderen afhangen

 

Tot slot een hele belangrijke: What you focus on is where your energy goes.

focus

Meer lezen over de Human2human klanten relatie, lees dan het boek van Danielle de Jonge, een aanrader!!

Belangrijk: Laat hieronder jouw reactie en eventuele aanvullingen achter.

Als je dit artikel over Human2human, de nieuwe klantrelatie interessant vindt deel het dan met je vrienden, klanten, collega’s – iedereen die je wilt uitdagen om onderscheidend te verkopen met echte aandacht – Janneke

Over de schrijver
Ik ben Janneke Stielstra, ondernemer sinds 2011 en oprichter van Rebels Company. Een plek voor slimme, creatieve (hoogbegaafde) ondernemers, eigenwijze rebels en sensitieve pioniers die geïnspireerd willen worden op thema’s op gebied van business, persoonlijke ontwikkeling en creativiteit. 
Reactie plaatsen