Het slimme onbewuste - hoe kunnen we betere keuzes maken
17 januari 2011 
1 min. leestijd

Het slimme onbewuste - hoe kunnen we betere keuzes maken

Waarom helpt nadenken vaak niet bij het nemen van beslissingen? Waarom vinden we een liedje dat al weken op nummer 1 staat in de hitlijsten leuker dan een liedje dat we voor het eerst horen?

En hadden Mozart en Einstein een beter functionerend bewustzijn dan wij, of was het hun onbewuste dat hen tot genieën maakte?

We plaatsen het bewustzijn op een voetstuk. Dijksterhuis stelt echter dat de capaciteit van het onbewuste 200.000 keer zo groot is als de capaciteit van het bewuste. Het onbewuste zou daarom veel meer informatie aankunnen, terwijl het bewuste zich noodgedwongen moet concentreren op één of twee aspecten.

het-slimme-onbewusteLeren keuzes maken

Dijksterhuis geeft drie manieren aan hoe mensen keuzes maken.

1. Maak een snelle keuze waarbij nauwelijks wordt nagedacht.

2. Neem belangrijke informatie in je op en slaap er eerst een nachtje over. Houdt het goede gevoel de volgende dag aan, dan kies je ervoor.

3. Maak een analyse van de opgenomen informatie en kies voor het beste alternatief.

De meeste mensen gaan voor de derde optie. Dijksterhuis betwijfelt sterk of dit ook de beste optie is. Lang nadenken blijkt lang niet altijd te helpen bij het nemen van een beslissing. Het onbewuste kan veel meer dan we vaak denken. Zo bezitten we onbewuste kennis en nemen onbewuste denkers vaak betere beslissingen dan snelle, bewuste denkers.

Prof.dr. Ap Dijksterhuis sprak tijdens NOBCO Conferentie 2010. Je kan het filmpje hieronder bekijken.

Lees ook:

Als je dit artikel waardevol vindt help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere professionals. Dit kan door middel van de social media knoppen. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat.

Over de schrijver
Ik ben Janneke Stielstra, ondernemer sinds 2011 en oprichter van Rebels Company. Een plek voor slimme, creatieve (hoogbegaafde) ondernemers, eigenwijze rebels en sensitieve pioniers die geïnspireerd willen worden op thema’s op gebied van business, persoonlijke ontwikkeling en creativiteit. 
Reactie plaatsen